Er zijn in Nederland al enkele elektrische veerponten. Wat zijn de uitdagingen voor opschaling? Is er genoeg netcapaciteit langs de oevers van de waterwegen? Hoe gaat het in het buitenland met elektrische varen? Thijs van der Schaaf van Holland Shipyards presenteert de stand van de techniek. In het panel schoven Mathijs de Graaf van GVB Amsterdam (dat al enkele elektrische veerponten in bedrijf heeft) en Paul Broos van ElaadNL aan.

Op de afgelopen Elaad Webtalk van donderdag september 2024 / 12:00 - 12:45 heeft Thijs van der Schaaf (Holland Shipyards) Thijs van der Schaaf van Holland Shipyards de stand van de techniek t.a.v. van de elektrificering van de veren gepresenteerd.

Tijdens de webtalk bleek, dat er inmiddels al een hele vloot van elektrische aangedreven veren is en ook veel andere elektrisch aangedreven vaartuigen in bedrijf gaan komen, vooral voor container vervoer.

Ook het automatisch varen van veren via een vooraf bepaalde route is werkelijkheid. Wie wist dat? Daarbij worden de veren elektrisch bij geladen tijdens een stop voor in- en uitladen met een automatische laadinrichting.

Tevens gaf Thijs een opsomming van de uitdagingen waarmee de yard in het innovatieproces mee te maken heeft gehad en deze wist op te lossen.

Daarna werd het panel aangevuld met Mathijs de Graaf van GVB Amsterdam en Paul Broos van ElaadNL, beide gaven inzicht in de toekomst plannen, mogelijkheden en de noodzaak voor verdere standaardisering en normering.

De ElaadNL webtalk #66 kunt u hieronder terugzien:

 

Zie ook

Nieuws KIVI

Nieuws De Ingenieur

Activiteiten KIVI

Vacatures De Ingenieur

Meer +
Minder -