De derde in de reeks van bijeenkomsten over energiebeheer en reductie van broeikasgasemissie is door de Regio Zuid gehouden als bijdrage aan het Hoe het verkeer en transport een bijdrage kan leveren aan de reductie van broeikasgasemissieJaarcongres van KIVINIRIA en vond plaats in de TU-Eindhoven. Regio Zuid heeft daarin twee bijeenkomsten georganiseerd, die u kunt terugvinden in het congresprogramma als de sessies w211 ‘terwijl wij debatteren bouwt Tesla de auto van de toekomst’ en w311 ‘Terwijl wij debatteren bouwt China de auto – industrie  van de toekomst. Onze president, Martin van Pernis, opende de sessies met een welkom aan de aanwezigen. Beide sessies hadden een grote belangstelling. De eerste bijeenkomst gericht op vervoer werd door 70 deelnemers bezocht, de tweede bijeenkomst over transport door 89 belangstellenden.
 
Als bij de vorige bijeenkomsten schetste Cor van den Bosch met de presentatie van Regio Zuid het totale energiegebruik van Nederland en de invloed die verkeer en transport daarop hebben. Om de CO2 emissie binnen de Europese normen voor 2050 te brengen zou de uitstoot van verbranding van fossiele koolwaterstoffen door verkeer en transport volledig vermeden moeten worden. De oplossingen die het meest genoemd worden vragen om een volledig geëlektrificeerd vervoer en transport op biodiesel. Voor de benodigde biodiesel is een areaal van 5x Nederland nodig wat Nederland sterk afhankelijk zou maken van ingevoerde brandstof. Ander aandachtspunt was dat bij het terugbrengen van olie, gas en steenkoolgebruik in Europa naar het vereiste niveau van 20% van 1990 een enorme krimp in de economische kurk voor Nederland ontstaat: het botlek gebied met zijn petrochemie dreigt dan te verdwijnen.
De presentatie van de Regio Zuid kunt u hier inzien of downloaden.

Hans Streng, bracht op onnavolgbare wijze de stand van zaken in de ontwikkeling naar elektrische auto’s over het voetlicht. Hij deed dat in een doorlopende presentatie, de eerste sessie toegespitst op de personenauto en de auto industrie met een gloedvol betoog over de mogelijkheden van de accu, die al volledig toepasbaar is voor normaal personenauto verkeer. Uiteraard een toelichting op de Tesla waarbij duidelijk bleek dat China in samenwerking met Daimler al aankomt met scherp concurrerende alternatieven.  
Na de pauze in de tweede sessie ging Hans diep in op de ontwikkelingen in China, waar de luchtvervuiling in grote steden een enorme druk zet op snelle ontwikkelingen. Uitblijven van oplossing op korte termijn is daar daadwerkelijk levensbedreigend. Het nationaal beleid is consistent gericht op verandering naar elektrificeren met maatregelen waardoor de chinezen massaal overstappen op elektrische auto’s, het taxivervoer commercieel kan draaien met dat vervoer nadat enorme snel oplaad stations zijn gebouwd. Voorts is de accu ontwikkeling zodanig gestimuleerd dat capaciteit en beschikbaarheid geen probleem zijn. De accu niet alleen voor personenauto maar ook voor autobussen en groot transport. China loopt ver vooruit.
De twee presentaties van Hans Streng kunt u hier (Tesla) en hier (China) inzien of downloaden.
 
Na de invalshoek van verandering toonden Paul Lambrechts en Gregory Pinte ons de mogelijkheden om de efficiency winst van energie – overbrenging te verbeteren. Paul bracht ons op de hoogte van de stappen die te doorlopen zijn om in het ontwerpproces door software ondersteunt maximale efficiency te bereiken. De inmiddels brede toepassing van simulatie tijdens het gehele ontwerpproces gaat tevens gepaard met toepassing van de software in de ontwerpen zelf om die efficiency verder te verbeteren. Gregory toonde met twee ontwerpcases aan hoe zo’n ontwikkeltraject in de praktijk verloopt. De optimalisatie van hydrostatische overbrenging in zware machine voertuigen werd aan de hand van een testmodel toegelicht. Voorts toonde de ontwikkeling van een robot – badmintonner verrassend aan hoe energie overbrenging en beweging zich verhouden en hoe verandering in het bewegingspatroon tot aanmerkelijke beperking van energieverlies kan lijden.
Een toelichting op de samenhang van presentaties  u hier inzien of downloaden.
De presentatie van Paul Lambrechts kunt u hier inzien of downloaden.
De presentatie van Gregory Pinte kunt u hier inzien of downloaden.

Aan de twee bijeenkomsten namen respectievelijk 70 en 89 deelnemers deel waarvan 23 beide bijeenkomsten bijwoonden.
 
Het programma wat wij gevolgd hebben is uiteraard nog eens terug te slaan op de activiteitenpagina van 6 november 2013, u kunt de pagina hier zien, of via de overzichten van het Jaarcongres zijn de sessies w211 en w311 hier in te zien.

Deze twee sessies maakten deel uit van een zestal bijeenkomsten over energie-beheer en CO2 reductie. U kunt informatie over het totale programma en de aankondiging van de nog komende 4 bijeenkomsten hier vinden.