Op woensdag 8 april organiseerde KIVI NIRIA afdeling Bouw & Waterbouw in samenwerking met Young Royal Haskoning een excursie in de Randstad langs twee stations die momenteel verbouwd worden: Leiden CS en Rotterdam CS. Gedurende deze Tour des Stations kwamen alle fasen van het bouwproces aan bod: visie, architectuur, ontwerp en uitvoering. Presentaties werden afgewisseld door rondleidingen op het werk. De C9002 Jaap, een elektrische trein uit 1924, vervoerde het zeer gemêleerde gezelschap van circa 60 ingenieurs van en naar de stations. De door Boosty zeer goed verzorgde catering in de trein maakte de middag compleet. De blokkendoos zorgde met haar vrijwillige machinisten voor een flinke dosis nostalgie en maakte van deze excursie een unieke ervaring.

Den Haag CS; 12.30 uur

De tour des stations maakte rond het middag uur haar start in Den Haag Centraal. Op deze verzamellocatie, die tevens in het teken staat van verbouwing, werden de Tour deelnemers door de organisatoren opgevangen. Een dag eerder was kenbaar gemaakt dat de NS de vertreklocatie van ons vervoermiddel gewijzigd had, wat een aanpassing in het programma tot gevolg had. Onder begeleiding van een NS-eventmanager reisde het gezelschap daarom met de reguliere trein naar Den Haag HS. Daar stond op spoor 1 de Jaap C9002, een authentieke trein uit 1924, gereed. Twee vrijwillige machinisten stonden ons op te wachten om ons op die dag te vergezellen. Door recente wijzigingen in de veiligheidsnormen mocht “de blokkendoos” echter niet meer zelfstandig rijden, zodat het noodzakelijk was een moderne intercitylocomotief ervoor te plaatsen. Met deze unieke combinatie werden jong en oud verenigd. Symbolisch voor deze excursie, gezien het gemêleerde gezelschap van jong tot oud.

De wijziging van vertreklocatie en de veel kortere eerste treinrit die dit met zich meebracht zorgde ook voor de cateraar Boosty voor een hectisch begin van de Tour. De lunch werd echter in het zeer kort tijdsbestek met succes geserveerd! Deze gevarieerde maaltijd van verschillende belegde broodtaarten, salades en smoothies, werd door allen zeer goed ontvangen. Ook de zeer vriendelijke bediening werd geapprecieerd. (www.boosty.nl).

De treinritten met de authentieke trein waren tussen de normale dienstregeling in gepland. Hierdoor was de excursie gebonden aan een stipt en strak schema. De gastsprekers en rondleiders dienden hun presentaties binnen de gestelde tijd inclusief eventuele vragen af te ronden en er was absoluut geen mogelijkheid tot uitloop. Ondanks het af en toe wat haastige karakter van de excursie, zorgde de strakke planning wel voor de nodige vaart in de excursie.

Leiden CS; 13:22 uur

Na aankomst op het station Leiden Centraal wandelden de deelnemers in de stromende regen naar het museum Naturalis, waar ze in de vergaderzaal met een kop koffie of thee werden ontvangen. Gastspreekster Irma Luitse (NS Poort), projectdirecteur van Proefstation Leiden, gaf een presentatie over de nieuwe visie van NS en ProRail op stationsontwikkeling. In deze Wereld Stations visie worden stations dynamische stadsportalen met internationale allure; een comfortabele, veilige en uitnodigende plek waar je wil zijn. Vervolgens werd door Peter Heideman van het ingenieursbureau Movares ingegaan op de toepassing van de visie en de verbouwingsplannen van het proefstation Leiden. Vervolgens kon de groep op het station zelf het resultaat tot nu toe aanschouwen onder toelichting van de twee gastsprekers.

De treinrit naar de volgende bestemming verliep uitermate ontspannen. Onder weg was het al snel gezellig. Iedereen kreeg van cateraar Boosty een muffin en een drankje naar keuze. Het weer begon zelfs op te klaren en de eerste zonnestralen lieten hun licht schijnen op het rijtuig.

Rotterdam CS; 16:23 uur

Eenmaal in Rotterdam CS aangekomen werd er een groepsfoto gemaakt om deze memorabele dag vast te leggen. Het Tour gezelschap werd in het bezoekerscentrum van Rotterdam CS ontvangen door de projectmanagers van het project Rotterdam CS. Gastspreker Earde Jepma van NS Poort vertelde hoe Rotterdam Centraal in het concept Wereld stations past. Het Infracentrum vervolgde het verhaal door de luisteraars via een artist impression film mee te nemen naar de toekomst. Het ontwerp van de terminal van Rotterdam CS alsook de RandstadRail kwamen uitvoerig aan bod. Als laatste gastspreker gaf Vladimir Thumann van Gemeentewerken Rotterdam een toelichting op de uitvoering van het metrostation van Rotterdam CS. De excursie werd, na een kort dank- en slotwoord van de organisatie, afgesloten met een rondleiding op de bouwplaats.

Het laatste hoogtepunt van de dag was de treinrit terug. In de trein zat de stemming er goed in. Onder het genot van een door Boosty geserveerd drankje en hapje konden de deelnemers napraten over de dag. Conclusie van menigeen: het was een leuke nostalgische middag en er is genoten!