Met beter financieel management en verdeling van verantwoordelijkheden zijn niet alle problemen op te lossen die de Rekenkamer in haar rapport van 18 mei 2016 constateert. Meer technische kennis en ervaring op leidinggevend niveau bij de DMO en de bestuursstaf is volgens de werkgroep "Politiek en DV techniek" essentieel om de problemen goed aan te pakken. Daarbij zou het aanstellen van een hoofddirecteur techniek (CTO) in een organisatie met zoveel techniek als Defensie ook passend zijn.

Het rapport van de Rekenkamer van 18 mei 2016 meldt dat bij Defensie inzet en ambities niet meer in balans zijn. De oplossing wordt bij Defensie in zulke situaties veelal gezocht ( doch vergeefs) in verbetering van de doelmatigheid en herhaald onderzoek naar de dieperliggende oorzaken. 

Vastgesteld kan worden dat bij de opgelegde bezuinigingen van de afgelopen 10-15 jaar prioriteit is gegeven aan versoberingen bij de ondersteunende staf en in mindere mate bij de operationele eenheden. Voorbeeld is een rigoureuze personeelsreductie van technische specialisten bij de DMO. Vanuit de optiek van inzetbaarheid op korte termijn is deze keuze logisch, maar het trekt een zware wissel op de ondersteuning en vernieuwing.

Met de gereduceerde technische staf werd "kopen van de plank" geacht deze bezuiniging te kunnen opvangen. Dat blijkt een verkeerde aanname te zijn, waardoor het investeringsbudget voor onderhoud en reserve-onderdelen structureel niet wordt uitgeput en de eenheden verstoken blijven van noodzakelijke middelen. Het rapport meldt daarnaast op pagina 6 dat er ook veel minder dan beoogd is geïnvesteerd in verbeteringen en in nieuw, geavanceerd materieel. Dit laatste steunt nog sterker op technische kennis en ervaring.
De behoefte is er wel en het belang wordt binnen Defensie ingezien, onder andere door kleinschalige activiteiten van CDS en OPCO’s zoals “Innovation AIR”, FRONT andere initiatieven.

Het is logisch om aan de conclusies van Policy Research op pagina 21 van het rekenkamer rapport toe te voegen dat op sleutelposities onvoldoende technisch georiënteerde leidinggevenden met ervaring in innovatie en materieelprojecten aanwezig zijn. Vooral ook in de defensietop. Beter financieel management en verdeling van verantwoordelijkheden, zoals in het rapport wordt aanbevolen, is niet voor alles een oplossing.
Hoe zal de minister dit tekort van technisch georiënteerde leidinggevenden gaan aanvullen. Is zij bereid op korte termijn maatregelen te nemen? Met name bij de DMO en de bestuursstaf. Het aanstellen van een hoofddirecteur techniek (CTO) zou in een organisatie met zoveel techniek ook passend zijn.

De technische kennis van Defensie is ook cruciaal om het ecosysteem (v.h. gouden driehoek) van o.a. Defensie, kennisinstituten en industrie in stand te houden. Alleen met behulp van die kennis kan de industrie geavanceerde producten ontwikkelen.

Zou de Minister bereid zijn om naar aanleiding van de opmerking op pagina 6 van het rekenkamer rapport meer te investeren in het defensie-ecosysteem teneinde verbeteringen aan, en verwerving van,  nieuw geavanceerd materieel effectiever te kunnen realiseren? Te denken valt aan het vergroten van de eigen kennis en (her)ontwikkeling van kennis bij de kennisinstituten. Het is aannemelijk dat verdere versobering van technische kennis aan de Defensie-zijde van het ecosysteem de door de Rekenkamer geconstateerde problemen versterkt in plaats van oplost.

_____________________________
Den Haag, 30 mei 2016
De werkgroep “Politiek en Defensie & Veiligheidstechniek” van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) analyseert actuele politieke ontwikkelingen in de defensiesector.  Zij levert feiten en duiding vanuit de technologische kennis en ervaring van ingenieurs.  
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de werkgroep via E: dv@kivi.nl  of T: 071 7113973  

Foto: Wikipedia Creative Commons (2014, Sgt. Sarah Dietz, United States Marine Corps) 

 

 

 

 

 

web stats