De plantmanager Javier Alvares heet alle gasten van harte welkom en begint met de veiligheidsinstructies, die op deze locatie van kracht zijn.

De heer Alvares is ‘pas’ acht maanden werkzaam bij DresserRand en wil de groep deelgenoot maken van de maatregelen die hij zo al getroffen heeft en de effecten van die maatregelen.

Om te beginnen toont hij een promotie film waarin Dresser Rand zichzelf voorstelt. Werkelijk een ‘eye opener’ te horen en zien, dat dit bedrijf wereldwijd zo groot is. Hier in Spijkenisse is een onderhoudswerkplaats waar alle klanten bedient worden (zelfs als het geen DR materiaal is).

Juist die bedienen van ‘alle klanten’ brengt al een probleem met zich mee, omdat de kwaliteitsstandaard voor de petrochemie en die van een (vaak door de heer Alvares) aangehaalde Spaanse olijvenboer, sterk uiteen lopen. Het blijkt niet doenlijk om op het gebied van kwaliteit verschillende standaarden aan te houden, vandaar dat alle equipment met dezelfde zorg en aandacht behandeld wordt.

De heer Alvares vertelt in zijn presentatie over een groot aantal veranderingen en verbeteringen die hij de afgelopen acht maanden mede dankzij de uitstekende medewerking van zijn staf, heeft kunnen doorvoeren. Tijdens de presentatie ontstaat regelmatig een dialoog waarbij details verder worden uitgewerkt.

Na een uitstekende ‘broodmaaltijd’ (die bestond uit een keur van buitengewoon smakelijke kleine warme gerechten) werd een bezoek aan de werkplaats gebracht waar de deelnemers kunnen zien dat het vertoonde tijdens de theorie ook in de praktijk klopt. De mensen van DR waren trots hun vakkundigheid van hun bedrijf te laten zien en zeer open over alles wat er verbetert zou kunnen worden.

Als er een minpuntje genoemd moet worden, dan is het dat programma omdat het zo deksels interessant was volledig uit de tijd liep.