Dokken in Hellevoetsluis.

Op 3 maart werden er 3 lezingen gehouden in het Droogdok Jan Blanken te Hellevoetsluis. Een historische plaats, met een uniek, (nog steeds werkend) gemetseld droogdok.

De eerste lezing werd gehouden door Taco Mesdag, een oud kaptein en loods, die zich verdiept heeft in de historie van het Droogdok. Hij gaf aan de hand van het dokken van twee schepen rond 1850 wat er toen al gedaan werd. De twee schepen (een brik en een stoom-rader-zeilschip) moesten gedokt en gerepareerd. De werkzaamheden werden via een contract beschreven en feitelijk zat er niet zo’n geweldig verschil in wat er aan het begin van de industriële revolutie gedaan werd met wat er vandaag de dag gedaan wordt. Natuurlijk waren de stoommachines uit die tijd bijzonder weinig efficiënt, was de manpower bijzonder goedkoop, en waren er een aantal problemen, die we vandaag de dag niet meer kennen, maar het vak is sinds 1850 niet wezenlijk veranderd.

De tweede lezing ging over de geschiedenis van Kèppel Verolme. De heer Jan van der Slik (Operation Manager Projects  bij Kèppel Verolme) verhaalde met graagte hoe de visionair Cornelis Verolme met een ambachtsschool opleiding dankzij zijn visie (en een geweldig netwerk) een nieuwbouw- en reparatiewerf op het eiland Rozenburg wist te vestigen en hoe deze werf dankzij zich continu aanpassen aan de eisen van de tijd, heden ten dage nog steeds meetelt op wereldniveau.

Dit sloot naadloos aan op het verhaal van  Wim Pruijssers, (senior Project Manager bij Kèppel Verolme) hoe Kèppel Verolme de opdracht verwierf om de Oasis of the Seas in 13 dagen tijd van een nieuwe hoofdmotor te voorzien en ondertussen met nog zo’n 3700 man extra ook het interieur van het schip heftig verbouwd werd. Dit was zeker geen sinecure, gezien alle maatregelen die genomen moesten worden op het gebied van safety, security en logistiek. En daarbij moest een uiterst moeilijke technische job geklaard worden (o.a. een 30 tons motor op zijn plaats brengen, met slechts enkele centimeters ruimte, zonder beschadigingen. Dat er enkele mensen zich niet aan de arbeidstijden wet hebben gehouden en dat de Nederlandse pers daar uitgebreid aandacht aan heeft besteed, doet niets af aan dit geweldige staaltje Nederlands vakmanschap.

Kortom een avond met 3 geweldige lezingen.

Programma

 -  uur Dokken Anno 1800. Hier wordt uiteengezet hoe het werkend monument werd ontworpen en hoe het nog stee
 -  uur De ontwikkelingen van een grote Nederlandse scheepsbouwer in de tweede helft van de 20ste eeuw: Kepp
 -  uur Het overhalen van het grootste passagiersschip ter wereld in 13 dagen: Hoe deden we het en wat werd
 -  uur Netwerken onder het genot van een drankje