'De invloed van kleding op de vrouwelijke ingenieur en haar omgeving’

Met dank aan BAM, die zowel een locatie als een borrel mogelijk maakte.

In een technische wereld voel je je niet automatische uitgedaagd om je vrouwelijk te kleden. Je moet tenslotte nog wel eens buiten zijn, op locatie, en dan is het vaak makkelijker om niet je beste kleding aan te trekken. Maar is het niet onze optimale kans om ons positief te onderscheiden? En voelen we ons wel lekker als we daarna een vergadering inlopen? De combinatie van de ochtend op de bouw en de middag een vergadering op het hoofdkantoor, hoe los je dat nu slim op?

Dorien Staal en Judith van Tol gaven samen vorm aan dit onderwerp. Dorien Staal werkt bij de Koninklijke BAM Groep en Judith van Tol werkt al jaren in de modewereld en heeft sinds 2007 een eigen onderneming genaamd Judith van Tol Styling & Promotions. Drie jaar geleden werd Judith benaderd om een modeshow neer te zetten voor en door vrouwen met borstkanker, het laten zien dat je met deze ziekte (of gehad te hebben) je er op en top vrouwelijk uit kan zien. Daarnaast werkt ze voor de topcouturier Monique Collignon. Om het particuliere stuk niet te vermijden werkt ze als bedrijfsleidster bij Leuk! (www.leukdewinkel.nl) Leuk! heeft inmiddels acht filialen, waarin vooral het persoonlijke contact met de klant centraal staat.

Dorien Staal opende de avond met een persoonlijk verhaal. Duidelijk werd dat Dorien in de loop der jaren ontdekte dat kleding moest passen bij de stappen die je maakt in het leven en je loopbaan. Je kunt niet in je studententijd blijven hangen. Daarnaast kan kleding je verhaal kracht bij zetten. Maar met dat inzicht ben je er niet, want ergens moet je dat vertalen naar een eigen stijl. En als je daar zelf niet zo goed in bent, wees dan zo verstandig dit aan anderen over te laten.

Judith neemt het verhaal over en vertelt dat ‘mode’ vaak wordt gezien als ‘dom shoppen’ in de PC en de duurste kledingstuks aan te schaffen en als je die dure kleding dan draagt moeten wij ons ‘goed’ voelen. Allereerst zijn we een hoop geld kwijt, ten tweede worden we in de meeste gevallen niet goed geholpen, je hebt enkele stuks gekocht en die verdwalen vervolgens in je garderobe, totaal niet te combineren met de rest. Judith ging aan de hand van praktische voorbeelden laten zien hoe je een garderobe kan creëren waar je veel met elkaar kan mixen, waardoor het makkelijker en vooral leuker word jezelf iedere dag weer aan te kleden. Zakelijk of privé.

Mode is veel belangrijk dan menig vrouw denkt te geloven. Ons uiterlijke vertoon, gemoedstoestand, non-verbale communicatie, dit alles dringt ver door tot zelfs in de psyche van ons, als we ons goed voelen, zelfverzekerd in onze kledingstijl en de manier waarop we dit dragen komt dit niet alleen tot uiting op de werkvloer, maar ook in de privésfeer. We hebben allemaal wel eens zo’n dag, je staat te laat op, kind te laat op de crèche, een aardige aanvaring met manlief, komen we dus wel eens in een  mindere gemoedstoestand aan op het werk. Als de basis van je uiterlijk goed is, kom je hier nog wel mee weg. Laat ik je vertellen dat je met non-verbale communicatie al een heel eind komt! Het werkt inderdaad niet mee aan de vrouwelijkheid als je voor 90% met mannen werkt en zal het waarschijnlijk niet zo belangrijk zijn voor u als vrouw in deze branche. Iedereen is gelijk, werkt hard en is totaal niet bezig met het uiterlijke vertoon. Toch is het belangrijker dan men vaak denkt. U zou denken “ik wil niet opvallen op de werkvloer”. Maar als je iets vrouwelijker gekleed gaat, past je gedrag zich onmiddellijk aan, is je houding anders en benaderen mannelijke collega’s je anders, dan wel serieuzer. Wanneer je meer aandacht aan je uiterlijk besteed en er daardoor verzorgder en vrouwelijker uitziet, geeft dit een persoonlijke boost. Dit gevoel komt verbaal, maar zal ook non-verbaal voor collega’s naar voren komen. Verbaal omdat je je meestal zekerder voelt als je weet van jezelf dat je er beter/vrouwelijker uitziet. Je durft vaker je mening te laten gelden, je praat makkelijker en je valt wat meer op. Non-verbaal omdat je houding onbewust verandert. Mocht er een klein hakje in het spel komen, sta je rechter op.

http://afdelingen.kiviniria.net/media-afdelingen/DOM100001213/Foto_s_20_oktober_2010__Kleding_maken_de_vrouw_/Catwalk_oktober_2010__2.JPG           http://afdelingen.kiviniria.net/media-afdelingen/DOM100001213/Foto_s_20_oktober_2010__Kleding_maken_de_vrouw_/Catwalk_oktober_2010.JPG

Dorien had samen met Judith al een selectie gemaakt en met diverse malen omkleden werd er een toelichting gegeven op wat wel en wat niet te doen. De eenvoudige tip van Judith om lange shirtjes te dragen, geen riem in een (spijker)broek maar een lang shirtje met een riem er overheen, was voor velen een waardevol nieuw inzicht. Er werden tips uitgewisseld over waar deze lange shirtjes te kopen, waar je spijkerbroeken koopt die goed aansluiten, werkschoenen met stalen neuzen die er toch vrouwelijk uitzien,…enz. Het was vooral een avond om lang met elkaar na te praten, over kleding, over of het belangrijk is ja of nee, en elkaar tips en adviezen te geven. Er werd nog ruim anderhalf uur geborreld, kleding gepast en genoten van een avondje ‘mutsen’.

Uit betrouwbare bronnen is vernomen dat een groot aantal dames de dagen nadien in de stad zijn gesignaleerd om te winkelen. Op vrijdagmiddag na de lezing, trof ik zelf al per toeval twee dames in de winkel van Judith. Mooier kan het succes van de avond niet onderstreept worden.

Hartelijke groet en hopelijk tot ziens op de volgende KIVI NIRIA activiteit,

Dorien Staal

 

http://afdelingen.kiviniria.net/media-afdelingen/DOM100001213/Foto_s_20_oktober_2010__Kleding_maken_de_vrouw_/Catwalk_oktober_2010__1.JPG           http://afdelingen.kiviniria.net/media-afdelingen/DOM100001213/Foto_s_20_oktober_2010__Kleding_maken_de_vrouw_/Catwalk_oktober_2010__3.JPG