Ir. W. D. (Wouter) van der Wiel, van het Ingenieursbureau Iv-Group, gaf ons een beeld van de technische staat van de bestaande sluizen en het voorontwerp, met locatie, van de Nieuwe Zeesluis. De bestaande Noordersluis, gebouwd in 1929 is technisch aan vervanging/restauratie toe. Uit onderzoek blijkt dat de sluis en de technische installaties uiterlijk in 2029 vervangen moet zijn. De beton is/wordt aangetast en het loopwerk van de deuren is versleten.Een nieuwe zeesluis, lang 500 meter, breed 65-70 meter en een drempel op 18 meter -NAP maakt het mogelijk om de Noordersluis te renoveren of te sluiten en komt tevens tegemoet aan het toenemende aantal en afmetingen van schepen. (container en passagier schepen) In de voordracht kwam duidelijk naar voren wat de risico's van de verschillende concepten zijn, zoals: locatie, type deuren, aantal reserve deuren, aanvaringen etc. etc. Er ontstond een levendige discussie tijdens de voordracht, mede door een aantal deskundigen in de zaal. Na ruim twee uur is de zeer boeiende en levendige bijeenkomst beëindigd. In verband met de ruimte was het aantal deelnemers beperkt tot 46.