Ruim 30 toehoorders wist de heer Gerard Burema te boeien met een uiteenzetting over de studie naar een nieuw type reddingsboot met alle mogelijke features van vandaag de dag en wellicht ruimte voor die van morgen. Inmiddels is dat hele traject doorlopen. Er werd samengewerkt met De Vries Lentsch  Scheepsontwerpers, de TU Delft en Damen Shipyards. De studie werd mogelijk door een schenking van Verzekeringsmaatschappij 1816. Dit werd de type-aanduiding van het nieuwe ontwerp. Het eerste schip is gereed en ligt afgemeerd in de haven van IJmuiden. Praktijkproeven moeten nu gaan bewijzen dat de gedane aannames in de voorstudie kloppen. De aluminium romp is verlijmd met de kunststof bovenbouw. Ook die verbinding is onderwerp van uitvoerige tests. Navigatie en communicatie zijn zo up to date mogelijk. De bijlboeg van de voorsteven moet de grote g-krachten gaan dempen. De bijdrage van de deelnemers was bestemd voor de broodjeslunch en drankjes. Het bedrag was niet geheel nodig, zodat het teveel betaalde werd geschonken aan de KNRM, dit onder applaus van de deelnemers.