De voordracht werd gehouden door ir. Ben Viveen van Rijkswaterstaat en Drs. Erik van der Kooij van management consultantsbureau APPM in het kantoor van APPM te Hoofddorp.Aan het project, zowel autowegen als openbaar vervoer, wordt sinds het begin van de 21ste eeuw gewerkt. Binnekort wordt een definitief besluit genomen over het tracé en de technisch invulling. (viaducten, bruggen etc.) De totale kosten zijn ca. 10 miljard en zal in 2020 gereed zijn.Voor het wegtracé worden de bestaande snelwegen, A10, A9.en A6 verbreed en het openbaar vervoer zal bestaan uit een Metrolijn over het IJmeer, met een aantal eilanden. De Metro zal zo veel mogelijk gebruik maken van de bestaande spoorwegen. In het voorbereidingsproces is er naar gestreefd, en met succes, dat de overheden elkaar niet in de weg zitten (gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat etc.) Tevens is er een goede samenwerking tot stand gekomen tussen Rijkswaterstaat en ProRail. Het ontwerp is, in concurrentie, overgelaten aan marktpartijen, waarbij de opdrachtgever de doelstellingen heeft bepaald. In het aparte, sfeervolle, natuurlijke kantoor van APPM waren 25 deelnemers.