LEER - Met 12 deelnemers werd er een bezoek gebracht aan de Verein für Straβenbau und Verkehrsingenieure (VSVI), Bezirksgruppe Ost Friesland. Hierbij was sprake van ongeveer de helft uit de Regioafdeling KIVI Noord. De andere helft van de deelnemers kwam uit de relevante KIVI-vakafdelingen, elders in Nederland.

Van Duitse zijde waren de voorzitter, vice-voorzitter, plus een bestuurslid van de VSVI in Ost Friesland aanwezig. Alsmede enkele hoge vertegenwoordigers van het Niedersächsische Landesbehörde für Straβenbau und Verkehr: Herr Delfs, Leiter in Geschäftsbereich Oldenburg; Herr Buchholz, Leiter in Geschäftsbereich Aurich. Deze beide heren namen na de verwelkoming door Piet Dijkshoorn (bestuurslid KIVI Noord) en Hilde Kruze-Edenhuizen (1. Vorsitzende von VSVI Ost Friesland) een tweetal interessante presentaties voor hun rekening. Hierbij werd een uitstekend inzicht verkregen in de organisatie van beide Geschäftsbereiche en kwamen alle verschillende taken en verantwoordelijkheden goed voor het voetlicht. Naast onderhoud en nieuwbouw, was er o.a. ook sprake van verkeersmanagement, samenwerking met andere wegbeheerders en communicatie met de weggebruikers. Het bleek dat het financieringssysteem in Duitsland toch wel heel anders in elkaar stak, dan bij Rijkswaterstaat in Nederland. Naast de zorg voor het Autobahn-netwerk is ook sprake van zorg voor Bundestraβen in het beheersgebied, plus – merkwaardigerwijze - de verantwoordelijkheid voor het luchtverkeer. In de discussie werd duidelijk, waarom (i.t.t. Rijkswaterstaat in Nederland sinds 2013) het waterverkeer en – infrastructuur in Duitsland afzonderlijk is georganiseerd. Hierna kwam er een presentatie van Heiko Schurmann (2. Vorsitzende VSVI Ost Friesland en Geschäftsführer Wartung und Winterdienst in Geschäftsbereich Aurich). Ook hier weer aardig wat verschillen m.b.t. Wegenonderhoud in Nederland. Er volgden nog wat interessante korte films over Winterdienst en het 250 jarig jubileum van het reeds in 1764  opgerichte Niedersächsische Landesbehörde für Straβenbau und Verkehr. Aardig om te zien, dat men ook in Duitsland open dagen organiseert net als bij Rijkswaterstaat. Toen was het tijd voor een uitstekende broodjeslunch. Hierbij werden levendige informele contacten aangeknoopt en was er nog wat extra tijd voor discussies in kleiner verband. Na de lunch, werd eerst de beveiliging van de Emstunnel bekeken. Deze is gehuisvest in het gebouw van de Autobahnmeisterei, in afwachting van het opnemen hiervan als onderdeel van de hoofd-verkeerscentrale in Hannover. Overigens is de verwachting, dat er dan altijd nog een mogelijkheid tot tunnelbewaking op lokaal niveau blijft bestaan. Uitvoerig werd stilgestaan bij de veiligheid in en om de tunnel, de slagvaardigheid van optreden bij incidenten, ongevallen en eventuele calamiteiten. Dit is tot nu toe één van de redenen voor lokale tunnelbeveiliging. Interessant was opnieuw een discussie, over de overeenkomsten en verschillen tussen beide landen bij het bewaken en beveiligen van tunnels.

Vervolgens werd er een rondleiding gemaakt door de Autobahnmeisterei Leer. Hier zagen we nogal wat verschillen in apparatuur en wagenpark t.o.v. Rijkswaterstaat. Mede veroorzaakt, door het uit te voeren beheer en onderhoud van “lokale” Bundesstraβen. Dit vergt gehele ander materieel. Hetzelfde geldt voor de gladheidsbestrijding. Vervolgens was het tijd, om in de auto’s te stappen voor een bezoek aan de Jan Berghausbrücke in Leer. Dit werd voorafgegaan door een interessant overzicht van de verschillende - noodzakelijke - reconstructies van deze brug, als gevolg  van de noodzakelijke afwikkeling van almaar groter wordende cruiseschepen die stroomopwaarts van de brug bij de Meyerwerft in Papenburg worden gebouwd.  De laatste reconstructie van de brug vond plaats in 2008. Het is overigens de enige aanwezige (interlokale) oeververbinding over de Ems (naast de tunnel in de Autobahn. Bij deze laatste brugreconstructie werd er een peiler verwijderd en vervangen door een nieuwe peiler op enige afstand. Om de doorvaartbreedte in de geopende brug te vergroten tot 56,50 meter. Deze breedte kon kosteneffectief alléén tot stand gebracht worden, door een tweetal te openen brugdelen. Deze twee delen rusten in gesloten stand zonder oplegconstructie vergrendeld op elkaar. Een unicum en tevens een technisch hoogstandje in de bouw van beweegbare bruggen. Voor de reconstructie werd de brug gestremd gedurende 14 maanden.

Ter plaatse werden alle details in ogenschouw genomen. Het kleinste te openen brugdeel heeft een bewegingswerk van 4 keer 110 kW, terwijl het (oude) grootste beweegbare brugdeel kan worden bewogen m.b.v. 3 keer 75 kW. Alles kwam aan de orde, inclusief een kijkje in de brugkelder voor het grootste beweegbare brugdeel, het openen van beide brugdelen, etc.. Ook de verschillende technische aspecten van deze zeer unieke brug en de problemen a.g.v. de reconstructie werden tot in alle details door onze Duitse collegae uit de doeken gedaan.

Met een redelijk uitvoerige bedanksessie voor deze interessante dag (inclusief de gebruikelijke uitwisseling van relatiegeschenken) plus de afspraak dat de wederzijdse samenwerking van beide zijden in de toekomst (2016) verder wordt vorm gegeven kwam er een einde aan de eerste volledige uitwisseling tussen KIVI Noord en VSVI Ost Friesland. Er werd tevreden huiswaarts gereden met in gedachten nemend, de vraag welke toekomstige onderwerpen er in de toekomst ongetwijfeld aan de orde (kunnen) komen. Hierover gaan beide besturen zich buigen, na de zomervakantie van 2015.

Tekst: Ir. P. Dijkshoorn, Boardmember KIVI Northern District, Manager Events and activities.