SPYKERPRIJS 2008 uitgereikt aan de beste voertuigtechniek afstudeerverslagen HBO/WO, tevens  Spykerlezing, bezoek TÜV Rheinland TNO Automotive International en opening NCAD.

De afdeling Voertuigtechniek van KIVI NIRIA reikt jaarlijks de Spykerprijs uit voor de beste afstudeersverslagen op het gebied van de voertuigtechniek in Nederland. De prijs is vernoemd naar het roemruchte Nederlandse automerk uit het eerste kwart van de vorige eeuw, dat in de nieuwe Spyker een spectaculaire opvolger heeft gevonden. De Spykerprijs kent een HBO en een WO versie.

Helmond Automotive Campus
De uitreiking vond deze keer plaats bij PDE Automotive in Helmond, gevestigd op de Helmond Automotive Campus, waar tevens TNO Automotive, het Nederlands Centrum voor Auto Documentatie, Fontys Hogelschool, Fier en nog een aantal andere automotive bedrijven gevestigd zijn.

TÜV Rheinland TNO Automotive International
Een van die bedrijven is TÜV Rheinland TNO Automotive International, waar ’s middags circa 30 KIVI NIRIA leden een rondleiding kregen door het nieuwe Crash laboratorium. Hierbij zagen zij de nieuwe Full Scale en Inverse Slede testbaan. Bij TTAI worden veel Euro-NCAP testen uitgevoerd en juist op dat gebied worden de komende jaren veel wijzigingen doorgevoerd. Richard Schram van TTAI gaf een toelichting over de nieuwe wijze waarop de bekende “sterren” berekend gaan worden. Daarnaast heeft Erik Scheurkogel de samenwerking tussen TNO Automotive en TÜV Rheinland toegelicht.
 

Spykerlezing door Carlo van de Weijer
Carlo van de Weijer, Managing Director bij TomTom Research Center in Eindhoven hield dit jaar de Spykerlezing getiteld " The potential of Connected Navigation”. Hierbij ging hij in op de ontwikkeling van autonavigatie waar vooral door het gebruik van positiegegevens van gebruikers een grote verbetering van de routebepaling mogelijk is. Als men thuis via de computer het navigatie systeem aansluit aan het TomTom Home netwerk geven bijna alle gebruikers toestemming om gegevens als tijd, snelheid en postitie van alle afgelegde ritten door te geven. Bovendien nemen veel mensen de moeite om kaartcorrecties door te geven in geval van werkzaamheden, nieuwe wegen etc. Zodoende krijgt TomTom veel waardevolle informatie over alle wegen in NL en daarbuiten. Door de gemiddelde snelheden te vergelijken kan zodoende ook een tijdstip afhankelijk route advies worden gegeven. Zodoende krijgt men om 11.00 uur een andere route advies dan om 17.00 uur, omdat blijkt dat tijdens de spits een stukje omrijden sneller is.
Daarnaast worden nu TomTom systemen uitgevoerd met een telefoonkaart zodat realtime informatie over snelheden op de wegen kunnen worden doorgegeven aan de centrale. Op deze manier kunnen files (op alle wegen) veel beter worden bepaald dan de huidige lussen die alleen op de snelwegen liggen. Die file informatie wordt dan ook weer teruggestuurd naar de gebruikers zodat ze accurate informatie krijgen en daardoor de gekoppelde TomTom mogelijk een betere alternatieve route berekend.
 

Spykerprijs uitreiking
Evenals de afgelopen jaren werd na de lezing de Spykerprijs uitgereikt voor de beste afstudeerverslagen bij het HBO en WO onderwijs. Dit jaar waren er bij HBO drie nominaties, allen van de HAN en bij WO twee nominaties, beide van de TU/e. De genomineerden zijn voorgedragen door de afstudeer-begeleiders. Alle genomindeerden gaven een presentatie van 10 minuten waarna er nog 2 minuten tijd was voor vragen. Zodoende krijgen alle toehoorders een inzicht in het doel van het onderzoek en de resultaten en conclusies.

HBO
Voor de eerste keer in de historie van de Spykerprijs was er een vrouwelijke winnaar. Bij de HBO genomineerden won ing. Laura Luijten met haar verslag “Development and Preliminary Validation of a Thermal Tyre Mode” uitgevoerd bij Toyota F1 in Keulen. Het verslag beschrijft het onderzoek naar een thermisch band-model waarmee de temperatuur in de band wordt berekend tijdens het rijden op het circuit. De temperatuur in de band in zeer belangrijk voor het berekenen van de grip van de band. Met het model kunnen zodoende betere voertuigdynamica simulaties worden uitgevoerd.

 

De eerste prijs bij het HBO, Euro 500,- is gesponserd door Helmond Automotive.

WO
Bij het WO ging de eerste prijs, eveneens Euro 500,- naar ir. M.A. Beenakkers met zijn verslag “Drive off control to prevent clutch judder” uitgevoerd bij DAF Trucks in Eindhoven. Hierin beschrijft hij het onderzoek naar het verminderen van het schokken bij het optrekken van vrachtwagens met een semi-automatische versnellingsbak. Hierbij kan de relatief slappe aandrijflijn gaan resoneren waardoor de vrachtwagen zeer schokkend optrekt wat erg oncomfortabel is.
Door de regeling van de automatische koppeling anders te programmeren en met een regellus uit te voeren kan het schokken volledig worden voorkomen. 
 
Ook de overige studenten gaven een goede en interessante presentatie over hun afstudeerwerk zodat we op een zeer geslaagde Spykerprijs uitreiking mogen terugkijken. Alle studenten gingen met een gratis lidmaatschap van KIVI NIRIA naar huis.

Meer informatie: f.hoeberichts@kpnplanet.nl.
 

Nederlands Centrum voor Auto Documentatie
Het NCAD zat tot voor kort op het terrein van de TU/e. Echter het bleek daar uit zijn voegen te groeien vandaar dat er een nieuwe locatie werd gevonden op de Automotive campus in Helmond. Op de avond van de Spykerprijs is het centrum officieel geopend door de voorzitter van het bestuur van het NCAD Dr. Ing. Gijs Mom en campus directeur Han van den Bremer. Zie www.ncad.nl voor meer info en de openingstijden van deze zeer interessante en uitgebreide collectie auto documentatie.