Omschrijving

De huidige economische malaise, de toenemende regelgeving voor het terugdringen van emissies en de verwachte structurele stijging van de olieprijs, zijn voor reders sterke drijfveren om meer duurzaam met hun schepen te varen. ‘Slow steaming’ zoals momenteel veel wordt toegepast, levert een forse brandstofbesparing maar is vooral ingegeven door het economische tij. Structureel lagere dienstsnelheden opent ook perspectieven voor schroeven met een aanzienlijk hoger rendement.
Naast het ontwikkelen van efficiëntere schepen en voortstuwers is het ook mogelijk met bestaande schepen aanzienlijke brandstofbesparingen te behalen bijvoorbeeld door betere routering op weer, stroom en waterdiepte, door het optimaliseren van de trim, het periodiek schoonmaken van romp en schroef of door gebruik van zogenaamde Energy Saving Devices.
Brandstofbesparing draagt direct bij aan een reductie van de emissies, een overstap naar schonere brandstoffen kan deze emissies verder terugbrengen.

19.30 zaal open
20.00 lezing
21.00 netwerkborrel
22.00 sluiting

Spreker(s)

Henk van den Boom, Manager MARIN Trials & Monitoring

Locatie

Groote Sociëteit Arnhem

Jansbuitensingel 28, 6811 AE Arnhem

Organisator

Regio Gelderland

Naam en contactgegevens voor informatie

Gerard Thomas

gerard.thomas@hetnet.nl

Marin

Aanmelden via

Niet nodig