Kletsende klanten als BtoB marketingstr.
Datum 28 januari 2010
Locatie KIVI NIRIA / Den Haag
Sprekers
Jos Fleischeuer, Comprehensio
Bart van Emden, Van Emden Marketing Consultancy
Simone Beekman, Arcadis
Verslag presentatie Comprehensio
presentatie Van Emden Marketing Consultancy
presentatie Arcadis
Met een overweldigende opkomst (34 personen) werd de eerste CI activiteit van het nieuwe jaar ingeluid middels een marketing gerichte lezing. In een drieluik werd uitgelegd hoe je je klanten kunt gebruiken als ambassadeur van je onderneming.
Jos Fleischeuer (Comprehensio) gaf allereerst een uitvoerige inleiding over waardecreatie in industriële markten. Via de definitie van B-to-B marketing werd er ingegaan op de waardecreatie en wie / wat uiteindelijk de klanttevredenheid definieert, met als uiteindelijke doel 'customer delight'.
Hoe die 'customer delight' gebruikt kan worden, werd in een inspirerende presentatie van Bart van Emden (Van Emden Marketing Consultancy b.v.) uit de doeken gedaan. Middels voorbeelden hoe het wel en hoe het niet moet, werd uitgelegd dat mond-op-mond reclame erg hoog staat in de beïnvloedingspyramide. Dus zou elke onderneming 'ambassadeurs' moeten hebben: tevreden klanten die dit doorvertellen.
Het hebben van klantambassadeurs werd verder opgepakt in de presentatie van Simone Beekman (Arcadis). Arcadis gebruikt de 'kletsende klanten' als B-to-B marketingstrategie en heeft derhalve een ambassadeurs programma opgezet. Tijdens deze interactieve presentatie werd ingegaan hoe Arcadis dit heeft opgezet en wat de resultaten tot nu toe zijn.
De deelnemers hebben enthousiast gereageerd op deze activiteit van KIVI NIRIA Commercieel Ingenieur! In de enquetes is onder andere aangegeven dat de inhoud een 7.9 scoort, dat de cursus erg nuttig was (7.8) en dat de prijs-kwaliteitsverhouding een 8.4 krijgt!
Omschrijving
Loyale klanten die uw bedrijf aanbevelen bij anderen zijn goud waard. Zij zorgen voor nieuwe leads, de salescycle is vaak korter en u hoeft uw credibility vaak niet meer op voorhand te bewijzen. Maar dat uw loyale klanten u aanbevelen berust vaak op toeval. Zonde! U kunt dat proces ook zelf sturen. U kunt zelf zorgen dat uw loyale klanten in contact komen met uw prospects. U kunt zover gaan dat dit principe een expliciet onderdeel wordt van uw marketingstrategie. En u kunt er morgen mee beginnen.
Tijdens een interactieve workshop identificeren deelnemers methoden om het toeval van mond-tot-mond reclame te organiseren en te sturen. Op deze wijze wordt mond-tot-mond reclame een expliciete marketingstrategie in een technische BtoB omgeving.
DOELGROEP
De deelnemers zijn verantwoordelijk/betrokken bij commerciële processen in technische ondernemingen, zowel in productiebedrijven als in de technische dienstverlening.
DE TRAINERS
De bijeenkomst wordt begeleid door Jos Fleischeuer (Comprehensio) en Bart van Emden (Van Emden Marketing Consultancy).
Bij Comprehensio is Jos Fleischeuer gespecialiseerd in het realiseren van opleidings- en implementatieconcepten ter verbetering van de marketingfunctie in technische ondernemingen. Thema’s: van productoffering naar solutions, begrijpen van klantwensen, berekenen en capteren van waarde, interne marketing.
Van Emden Marketing Consultancy is gespecialiseerd in btob marketing voor professionele bedrijven en organisaties. Bart van Emden helpt bedrijven hun marketingstrategie daadwerkelijk uit te voeren. Ten behoeve hiervan heeft Bart een bewezen aanpak ontwikkeld voor professionele bedrijven en organisaties.
BIJZONDERHEDEN
De deelnemers ontvangen na afloop per mail de Powerpoint presentatie van de workshop.
Minimaal aantal deelnemers: 15
Maximum aantal deelnemers: 40
16.45 – 17.30 Ontvangst met broodje
17.30 – 18.00 Waardecreatie in technische markten
(Jos Fleischeuer, Comprehensio)
18.00 – 18.30 Kletsende klanten als marketingstrategie,
(Bart van Emden, Van Emden Marketing Consultancy)
18.30 – 19.00 Praktijkverhaal
19.00 – 19.15 Pauze
19.15 – 20.00 Opdrachten in groepen
20.00 – 20.30 Presentatie opdrachten en discussie
20.30 – 20.45 Wrap up en afsluiting
Tijdens de workshop is een pauze met koffie/thee opgenomen.
Locatie
KIVI NIRIA gebouw, Prinsessegracht 23
2514 AP Den Haag
Organisator
Commercieel Ingenieur
Naam en contactgegevens voor informatie
Nadere informatie bij ir. Marc Lambriks via onderstaand e-mailadres.