Presentatiemateriaal

DSSU Presentatie van Niek van Neelen, Rail System Engineer

De DSSU presentatie is niet goed bruikbaar zonder uitleg, meer info via:

https://www.prorail.nl/projecten/utrecht/nieuws/ondertussen-in-utrecht-2015

https://www.prorail.nl/projecten/utrecht/nieuws/zweven-boven-nieuw-kloppend-hart-van-utrecht-centraal

Verder is het algemeen sporenschema in pdf beschikbaar.


OVT Presentatie van Tjeerd Dierckxsens, Rail System Engineer

Zie presentatie in pdf.

Omschrijving

ProRail ontwikkelt een totaal nieuw Utrecht Centraal, met een veel groter station en geheel aangepaste sporen-layout. Dit gebeurt samen met veel andere partijen.



Onder de noemer “Doorstroomstation Utrecht” (DSSU) wordt de spoorinfrastructuur zo aangepast, dat de treindiensten elkaar in de toekomst veel minder zullen hinderen.
Er komt corridorgewijs perrongebruik en de sporen en wissels voor de treinstromen worden zoveel mogelijk van elkaar gescheiden.

T.b.v. de veel grotere reizigersstromen in voor- en natransport, met vaak overstappen tussen trein en bus en tram, wordt Utrecht Centraal Station omgebouwd tot een totaal vernieuwde “Openbaar Vervoer Terminal” (OVT).

Op de website van deze projecten:
De nieuwe OV-terminal geeft straks voldoende ruimte aan het toenemend aantal reizigers. De ruime stationshal wordt twee keer zo groot, perrons worden verbreed en er komt een extra 8ste perron.
De verwachte groei van het aantal treinreizigers en de wens van vervoerder NS om in toekomst op de drukke trajecten elke 10 minuten een trein te laten rijden, maken een complete vernieuwing van de sporen rond Utrecht Centraal noodzakelijk. Door de sporen meer in rechte banen te leggen, wordt een soepeler doorstroming van meer treinen mogelijk gemaakt. De vernieuwing van het emplacement leidt daarmee tot een betrouwbaarder treindienst in en rondom Utrecht. Verstoringen aan de spoorinfra kunnen voortaan zo veel mogelijk beperkt worden tot 1 traject, waardoor minder reizigers geraakt worden.

Programma
U wordt allereerst ontvangen door de projectmanager Jaap Balkenende. Hij zal de projecten op hoofdlijnen toelichten.
Daarna zullen Niek van Deelen en collega, de Rail Systems Engineers, een nadere deskundige toelichting geven op beide projecten. Zij zullen zowel ingaan op de uitgangspunten en achtergronden als op het ontwerp en de systeemkeuzes. Er is ruime gelegenheid tot stellen van vragen en discussie.
Vervolgens worden de bouwplaatsen bezocht. Hiervoor wordt veiligheidskleding ter beschikking gesteld.
NB. Houdt u er rekening mee, dat bij deze excursie géén maaltijd is inbegrepen.

Het aantal deelnemers is gelimiteerd op 25 per keer, in verband met het bezoeken van de bouwplaatsen.
Gezien de verwachte belangstelling, wordt deze excursie twee keer, op twee verschillende dagen, georganiseerd: op donderdag 16 april en dinsdag 21 april 2015.

De excursies worden begeleid door ir. Frank Bokhorst, voorzitter KIVI Platform Railsystemen.

Locatie

ProRail Gebouw Sypesteyn, Jaarbeursplein 22

3521 AP Utrecht

Organisator

Railsystemen

in samenwerking met ProRail

Naam en contactgegevens voor informatie

ir. Frank Bokhorst Voorzitter KIVI Platform Railsystemen

frank.bokhorst@prorail.nl

Meer info over het project