Zijn ingenieurs betere voorspellers van de toekomst dan de trendwatchers die we meestal in de praatprogramma’s op tv zien? Je zou van denken van wel. Ingenieurs houden zich immers bezig met technologie, en het heeft ook te maken met hun manier van denken. Als ontwerper houdt de ingenieur rekening met de veiligheid en gezondheid van mens en omgeving. Daardoor is het vanzelfsprekend dat je de mogelijke gevolgen van je acties van te voren bepaald.

Dat maakt het extra aardig om eens terug te kijken naar hoe ingenieurs 20 jaar geleden naar de toekomst keken. In 1995 zijn circa 500 KIVI-leden geënquêteerd over hun voorkeuren en het maatschappelijk nut van verschillende technologieën. De meeste waardering hadden ingenieurs voor brandstofcellen, de grootste maatschappelijke invloed werd verwacht van globale elektronische netwerken.

Het grappige is dat de schrijvers van het rapport een beetje verrast waren door de keuze van de respondenten voor internet. Zij zagen wel de grote populariteit van het nieuwe medium maar verwachtte “geringe invloed op werk- en leefomstandigheden”. Achteraf kan je zeggen dat de respondenten het belang van de globale elektronische netwerken goed hadden ingeschat.

Blijft de waardering voor de brandstofcel staan? Daar horen we eigenlijk niet zo veel over, zeker als je dat vergelijkt met de hoge waardering van de ingenieurs. Misschien komt dat door te lage RenD investeringen, waar toen ook al over werd geklaagd of door het nog niet gevonden hebben van het ideale ontwikkelingspad. Of zijn brandstofcellen een lange termijn game changer zoals kernfusie?

De brandstofcel krijgt nu een nieuwe kans. Team FAST van de TU Eindhoven ontwikkelt op dit moment een auto die op mierenzuur rijdt. Jawel, met een brandstofcel, alleen wordt de complexe opslag van waterstof vervangen door een tank met mierenzuur. Dankzij een slimme katalysator kan het mierenzuur op een efficiënte wijze worden gemaakt uit waterstof en CO2 en terug waardoor de brandstofketen een stuk efficiënter wordt en daarmee mogelijk een meer duurzame oplossing biedt. De auto’s rijden dan een stuk schoner rond en dat is een mooie ingenieursvisie van de 21-ste eeuw.

Jasper van Alten, Externe Relaties - KIVI