Op het spoor wordt het steeds drukker en de verwachting is dat dit nog enige jaren doorgaat. Daarom werkt spoorbeheerder ProRail hard aan de verbetering en uitbreiding van de Nederlandse spoorinfrastructuur. Ook het reizen met de trein naar het buitenland wint aan populariteit.

Het grensoverschrijdend treinverkeer moet eenvoudiger worden met minder oponthoud bij de grens. Elk land heeft nu haar eigen treinbeveiligingssysteem. In het kader van de Europese samenwerking werken de spoorse bedrijven aan het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS, dat in elk land het huidige nationale systeem gaat vervangen. ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de Europese standaard.  ERTMS zorgt voor een interoperabel spoorsysteem waarbij elke trein op elk baanvak in Europa kan rijden.

Tegelijkertijd met de Europese ambities moet ERTMS ook zorgen voor een hogere capaciteit op het spoor, een veiliger en betrouwbaarder systeem, waarmee ook nog sneller gereden kan worden. Bij elkaar een uitdagend ERTMS programma waarin ProRail en de vervoerders samenwerken.

Wim Jägers werkt bij ProRail al zo’n twintig jaar aan de implementatie van ERTMS in Nederland. Vragen als wat is ERTMS, hoe werkt het, hoe ver zijn we, wat zijn de plannen enzovoorts, komen aan de orde. Interessant zijn ook de belangrijke innovaties, die het ontwerp en realisatieproces van ERTMS moeten versnellen en goedkoper maken.

Voorafgaand aan de lezing vind de jaarvergadering van de regio Noord West plaats