Op een zonnige dag verzamelden 28 KIVI-leden zich op het uitgebreide fabrieksterrein van de Contest Groep, dat bestaat uit Contest Yachts (nieuwbouw), Contest Brokerage (in- en verkoop) en Medemblik Yacht Service (MYS voor reparatie, onderhoud en (winter)opslag). Naast een 10-tal grote opslag- (materialen, mallen en schepen), reparatie- en fabricage- (composiet gieten, spuit schilderen, houtbewerking, meubelmakerij, teakbedekking en afmonteren) hallen is er een groot kadeterrein, inclusief ligplaatsen voor Contest schepen.

Managing Director Alfred de Bood begon met een inleiding over het familiebedrijf, in 1959 opgericht als Conyplex door Ed Conijn en nu geleid door kleinzoon Arjen.

Al deze jaren zijn de Contest schepen volledig gebouwd op de Medemblik locatie, met voortdurende innovaties en verbeteringen zoals van ‘handmatig composiet spuiten’ naar ‘vacuüm composiet injecteren’, van ‘serie’ naar ‘individually tailored, semi-custom’ bouw en van 25 tot 31 voet tot de huidige 42 tot 85 voet range. Van het laatste model werd ten tijde van de excursie de romp gefabriceerd voor de eerste levering (in 2018).

Tijdens de rondleiding werd het bouwproces geĂŻllustreerd aan de hand van de volgende fasen

1. Voorbereiding, design & engineering

Het startpunt van een nieuw Contest schip is het basis ontwerp van een bepaald model/lengte, ontwikkeld met de scheepsarchitect (tegenwoordig Judel/Vrolijk), inclusief laatste technische ontwikkelingen en aanbevelingen van leveranciers. Het individuele karakter van het nieuwe schip wordt bepaald door de wensen en suggesties van de klant, in samenspraak met de Contest specialisten en waar nodig de scheepsarchitect.

2. Composiet romp en opbouw

Voor de fabricage van het nieuwe schip maakt Contest gebruik van de in 1995 in samenwerking met TNO ontwikkelde ‘vacuum resin infusion’ methode, die zowel voor de gezondheid van de medewerkers als voor de technische sterkte en kwaliteit grote voordelen biedt. Ook voor het aanbrengen van teak dekken wordt een vacuüm techniek toegepast. Doordat er geen metalen bouten gebruikt hoeven te worden is de kans op toekomstige dek lekkage miniem.

3. Interieur en verfwerk

Naast hooggekwalificeerde timmermannen en meubelmakers spelen moderne CNC (Computer Numerical Control) bewerkingsmachines een grote rol in het vervaardigen van het interieur. Verf spuitwerkzaamheden voor interieur en exterieur vinden ook plaats op eigen locatie, hetgeen de kwaliteitscontrole bevordert.

4. Technische installatie

Moderne schepen vereisen uitgebreide technische systemen en vele honderden meters draden, kabels en pijpen. Het ontwerpen en installeren hiervan in een zeilschip met beperkte ruimte is dan ook een uitdaging. Naast een ‘hete’ machinekamer met hoofdmotor, generatoren en air conditioning systeem, is er ook een gekoelde ruimste voor de meer gevoelige apparatuur.

5. Zeilinrichting

Last but not least voor de zeilschepen worden mast, verstaging, lieren, vallen en schoten geĂŻnstalleerd.

6. Aflevering

Voordat het nieuwe schip overhandigd wordt aan de klant worden uitgebreide proefvaarten uitgevoerd om zeker te stellen dat het product voldoet aan de strenge Contest eisen.

Omschrijving

Contest Yachts is gestart als een hout verwerking bedrijf circa 60 jaar geleden. De eigenaar van het bedrijf Ed Conijn was bekend met het verwerken van verschillende moderne materialen zoals polyester en door zijn interesse in boten en zeilen werd besloten om boten te gaan bouwen. Na een aantal experimenten lanceerde “Conyplex” in 1959 hun eerste zeiljacht de CONTEST 25. Het ontwerp was een internationaal succes en de naam CONTEST was geboren.

Productontwikkeling blijft een belangrijk speerpunt. De revolutionaire vleugelkiel, zoals tijdens de America’s Cup van 1983 door de Australiërs toegepast, heeft meteen de aandacht van Contest Yachts. Ook de samenwerking met TNO ter verbetering van productietechnieken en de continue aandacht voor goed opgeleid personeel kenmerken de Nederlandse werf in de jaren dat Fritz Conijn het roer van zijn vader overneemt. Het zijn allemaal aspecten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de continuïteit van de werf.

Tegenwoordig vindt er onder leiding van de derde generatie ( ARJEN ) Conijn serie en custom jachtbouw plaats van CONTEST jachten van 45 tot 85 voet ( De 85 CS te waterlating is in 2018).

Vanaf 2012 worden er door CONYPLEX B.V. ook succesvol CONTEST motor jachten gebouwd. Door de gehele productie en engineering in eigen hand te houden is de internationaal bekende merknaam CONTEST synoniem voor de hoogste kwaliteit garantie en grote klant tevredenheid.

-- LET OP --
U dient uw legitimatiebewijs mee te nemen.

Locatie

Contest Yachts

Organisator

Regio Noord-Holland

Naam en contactgegevens voor informatie

Theo Fikke

j.th.fikke@hccnet.nl