Het nieuwe jaar werd geopend met een drankje en goede wensen. Vervolgens heeft Cees ten Broek , Director WorldAutoSteel, een Lezing gegeven over: FutureSteel Vehicle: strong, safe en sustainable. Na een toelichting op wat de WorldAutosteel Organisatie beoogt en welke Staalproducenten hier aan deelnemen, werd uitvoerig op het FutureSteel Vehicle project ingegaan. Staal is altijd een van de meest gebruikte materialen geweest in de automobielindustrie. Onder druk van de overheden staat deze industrie voor de opgave om CO2 emissies te drukken. Hierbij kijken automobielontwerpers steeds vaker naar alternatieve materialen om gewichtsreductie te bereiken. Daarbij wordt vergeten dat de alternatieve materialen vaak veel duurder zijn dan staal en dat deze CO2 intensiever zijn in de maak- en recyclingfase. Met dit uitgangspunt heeft WorldAutosteel het FutureSteelVehicle programma gelanceerd, met als doel om aan te tonen dat het gebruik van staal hierbij een prima oplossing blijft. Ten Broek ging uitvoerig in op de resultaten tot zover. Het leverde een levendige discussie op. Er waren 31 toehoorders.

Omschrijving

Het Bestuur van KIVI NIRIA Regio Noord-Holland nodigt u en uw partner uit voor de Nieuwjaarsbijeenkomst met een Lezing door Cees ten Broek op woensdag 16 januari 2013. Ten Broek is Director WorldAutoSteel.
De Lezing gaat over: FutureSteel Vehicle: strong, safe, sustainable. De bijeenkomst vindt in het Theehuis Cruquius plaats en eraan voorafgaand is er ter plekke een lunch.

FutureSteel Vehicle: strong, safe, Sustainable.
Staal is altijd één van meest gebruikte materialen geweest in de automobielindustrie. Onder druk van overheden staat de automobielindustrie voor de enorme opgave om CO2 emissies te drukken. Om dit te bereiken, worden nieuwe aandrijftechnieken geintroduceerd, zoals EV (volledig elektrische aandrijving) en andere hybride technieken. Om verdere CO2 reducties mogelijk te maken, kijken ontwerpers steeds vaker naar alternatieve materialen om gewichtsreductie mogelijk te maken. Daarbij wordt vergeten dat dit soort alternatieve materialen vaak veel duurder zijn dan staal en dat deze materialen CO2 intensiever zijn in de maak-en recyclingfase.
Met dit uitgangspunt heeft WorldAutoSteel - een internationaal consortium van staalbedrijven - het FutureSteelVehicle programma (FSV) gelanceerd, met als doel om de automobiel industrie te tonen dat de elektrische aandrijftechniek heel goed samengaat met het gebruik van staal in de carrosserie. Deze lezing zal verder ingaan op de resultaten van de ontwerpfase. Hierin wordt getoond dat met gebruikmaking van de meest moderne staalsoorten een carrosseriemassa van 190 kg haalbaar is ten opzichte van 290 kg voor een referentievoertuig en 230 kg voor een best-in-class referentie. Bij de totstandkoming van het ontwerp is rekening gehouden met de Life Cycle Assessment (LCA ) van het volledige voertuig.
De resultaten van het programma zijn door zowel klanten (automobiel producenten) als overheidsinstanties in de hele wereld zeer positief ontvangen. In 2012 en 2013 zijn er ook een aantal additionele onderzoeken in gang gezet waaraan in deze presentatie aandacht zal worden besteed.

12.00 uur Ontvangst met een drankje
12.30 uur Broodjeslunch
13.30 uur Presentatie C. ten Broek

Spreker(s)

Cees ten Broek, Director WorldAutoSteel

Locatie

Theehuis Cruquius,. Cruquiusdijk 32

2142 ER Cruquius

Organisator

Regio Noord-Holland

Naam en contactgegevens voor informatie

Ir. Rien Vos, tel.072-5321430

mjmvos@hetnet.nl