Omschrijving

Graag nodigen wij u uit om op donderdagmiddag 26 maart 2009 aanwezig te zijn bij een bezoek aan het Ingenieursbureau van de gemeente Groningen.
Dit bezoek zal worden gehouden in het gebouw van de dienst Ruimtelijke Ordening/Economische Zaken van de gemeente.
Op deze bijeenkomst vertelt Joost Visser, afdelingshoofd van deze gemeentelijke dienst over het project “Regiotram”. Het project is een onderdeel van het offensief om voor Groningen stad en in bredere zin ook het gehele gebied van de Regiovisie Groningen - Assen in de toekomst een betere bereikbaarheid te garanderen.
Dit is een buitengewoon interessante en boeiende inhoudelijke lezing, die u beslist niet mag missen. Om u alvast een klein voorproefje te geven:

WAT IS DE REGIOTRAM?
Er komt een tram in de stad Groningen. Maar de RegioTram is veel meer dan dat.
In de meeste tramsteden, rijden stadstrams. In Groningen kiezen we voor een ander voertuig: een RegioTram. Het verschil is dat deze tram ook geschikt is voor langere afstanden. Vergeleken met een stadstram zijn de voertuigen langer en iets breder, met meer zitplaatsen en een hogere maximumsnelheid. RegioTrams kunnen uitgerust worden met een elektrische en een dieselmotor, zodat ze ook over niet-geëlektrificeerd spoor kunnen rijden. RegioTrams zijn dus bij uitstek geschikt voor regionaal openbaar vervoer.
Overigens hoeven niet alle voertuigen een RegioTram te zijn. Voor lijnen die niet doorrijden in de regio zijn 'gewone' stadstrams ook prima. Bij de aanleg van de tramlijn zullen we de bochten, haltes, perrons, viaducten en bruggen al wel afstemmen op de RegioTram.

RegioTram is het idee van de Regio Groningen Assen, Provincie Groningen en gemeente Groningen om de bereikbaarheid van de regio en de stad op een duurzame manier te verbeteren.

WAT BETEKENT REGIOTRAM VOOR DE STAD GRONINGEN?
RegioTram biedt kansen om veel mensen in een keer van a naar b te brengen maar een tram biedt meer.
Groningen vervult een belangrijke centrumfunctie voor de regio. Dagelijks bezoeken 160.000 mensen de stad en dat aantal neemt snel toe. Wie de files en het aantal bussen op het Hoofdstation en de Grote Markt ziet, weet dat meer van hetzelfde geen oplossing biedt voor de lange termijn.
Door de komst van RegioTram blijft de stad in de toekomst bereikbaar. Bussen verdwijnen van de Grote Markt waardoor de binnenstad leefbaarder wordt en door slimme inpassing biedt het kansen voor de nieuwe Oost en Noordwand van de Grote Markt en het Forum.

RegioTram is meer dan openbaar vervoer alleen. Er liggen ook kansen op economisch en sociaal maatschappelijk vlak. Locaties langs de lijn zijn gewilde plekken voor ondernemers en voor projectontwikkelaars om in te investeren. Daardoor zal er meer “leven” ontstaan. Wijken en buurten krijgen een nieuwe impuls. Er ontstaan kansen voor stadsvernieuwing en daarmee een beter imago.
Zo vormen de tramlijnen die nieuwe levensaders voor de stad.

WANNEER KOMT DE REGIOTRAM?
Als in 2014 de eerste RegioTram door d

De middag begint om 14.00 uur. Om circa 15.30 uur – na de lezing en inhoudelijke vragen - bestaat de mogelijkheid om met elkaar in discussie te gaan. Hierbij kunnen inhoudelijke maar ook beleidsmatige en organisatorische aspecten aan de orde gesteld worden. De middag is om ongeveer 16.30 uur afgelopen. Voor diegenen die het erg gezellig vinden is er uiteraard de mogelijkheid om nog langer na te praten.

Locatie

Ingenieursbureau Gemeente Groningen

Gedempte Zuiderdiep 98, 9711 HL Groningen

Organisator

Regio Noord

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij Piet Dijkshoorn via onderstaand e-mailadres, of bij Klaas Leguit, e-mail: k.s.leguit@hccnet.nl.

p.dijkshoorn1@tiscali.nl