Omschrijving

Dit bezoek (GECOMBINEERD MET EEN OCHTENDBEZOEK AAN HET WASSER - & SCHIFFAHRTAMT IN EMDEN)heeft als doel het kennismaken met de Meyerwerft in Papenburg.
Dit bezoek 's-middags zal worden gecombineerd met een bezoek aan het Wasser - & Schiffahrtamt te Emden in de ochtend. Beide bezoeken vormen als het ware één thematisch geheel.
In Papenburg begint ons bezoek in Hotel Restaurant Reiherhorst. Later verplaatsen wij ons op eigen gelegenheid naar de Meyerwerft.

MEYER WERFT GmbH in Papenburg werd opgericht in 1795 en is nog steeds eigendom van de Meyer familie (thans 6e generatie).Bernard Meyer is sinds 1982 de leidinggevend manager van het bedrijf.
Na het tijdperk van de bouw van houten schepen werden vanaf 1872 stalen schepen met stoommachines gebouwd. In 1860, waren er in Papenburg 20 scheepswerven. maar alléén de Meyerwerf overleefde tot in de 21e eeuw. Tussen beide wereldoorlogen in concentreerde de werf zich op vissersschepen, loodsboten en lichtschepen, tezamen met passagiersschepen. In 1960 gevolgd door de eerste gastankers en in 1964 door de eerste RORO veerboot.
De Meyerwerf heeft wereldwijd grote reputatie opgebouwd voor scheepsbouw voor specifieke doelen. Het bedrijf is welbekend door de bouw van grote -, moderne - en hooggekwalificeerde cruiseschepen (tot op heden 30 luxe cruiseliners)
Maar de Meyerwerf bouwt óók veerboten voor auto's en passagiers, RoRo - schepen en LPG tankers
Het aan de Meyerwerf verwante bedrijf Neptun werf GmbH in Rostock, is ook de bouwer van rivier-cruiseschepen.
De Meyerwerf heeft nu ruim 2500 werknemers in dienst als één van de belangrijkste regionale werkgevers. De meeste werknemers zijn jong (gem. leeftijd is 38 jaar) en werken zeer lang op de werf, soms reeds voor meerdere generaties.
Als gevolg van 9/11 in Amerika ging de werf door een diep dal. Er waren geen nieuwe opdrachten voor cruiseschepen zodat begin 2003 een onvermijdelijke ontslaggolf voor 500 werknemers plaatsvond.
Het familiebedrijf leidt thans ca. 300 trainees professioneel op. De orderportefeuille is gevuld tot ver in het jaar 2015.
In 1975 verhuisde de werf naar de rand van Papenburg. Hier werden de eerste cruiseschepen gebouwd. Het eerste overdekte bouwdok stamt uit 1987 (later verlengd). In 2001 werd een tweede nog groter dok toegevoegd. De hallengte is nu 504 meter.
Moderne computertechnologie wordt overal gebruikt. Hierdoor is de bouwtijd per schip nu ca. 2 jaar. 3D simulaties geven maximale planning-anticipatie. Staalplaten worden gecoat ter bescherming tegen corrosie. Dan op maat gesneden in een plasma fakkelsysteem en tot panelen gelast.
Panelen worden tot secties geassembleerd (incl. electrische installaties en leidingen). Zeven secties worden 1 blok en 65 blokken worden een cruiseschip.
Sinds 1994 wordt laserlas-technologie toegepast. De plasma boogvlam maakt metaal vloeibaar d.m.v. een plasmastroom en blaast het metaal van de lasnaad. Een speciaal "I-core panel" heeft als voordeel dat het de constructiehoogt

14:00 uur
Ontvangst in Hotel-Restaurant Reiherhorst met thee en gebak door Yolande Marring-Benoist.
Uitreiking van de badges en het voorlichtingsmateriaal.
14:45 uur
Transfer op eigen gelegenheid naar de Werf op Industrieterrein Süd, Poort 1. (4 km.)
15:00 uur
Begeleiding voor rondleiding door Yolande Marring-Benoist.
Film over de werf.
Rondleiding in Scheepsbouwhal 5 (1e etage).
Rondleiding (voor eigen risico) over de galerei in Hal 5.
Ca. 17:15 uur.
Einde rondleiding Meyerwerf.

Indien gewenst, is tijdens de rondleiding een toelichting in het Nederlands mogelijk.

Spreker(s)

Yolande Marring - Benoist.

Locatie

Hotel Restaurant Reiherhorst

Gut Halte 6 · 26871 Papenburg

Organisator

Regio Noord

Naam en contactgegevens voor informatie

Ir. P. Dijkshoorn.

p.dijkshoorn1@tiscali.nl

informatie Meyerwerft

informatie WSV