Nieuwe Sluis Terneuzen
Waarom is de Nieuwe Sluis in Terneuzen nodig?
De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen. Het is een cruciale schakel in de Seine-Schelde-verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart.
De Seine-Scheldeverbinding kadert in een groot Europees TEN-T project in uitvoering. Het project wil zeven Europese havens met elkaar verbinden via bestaande te verbeteren waterwegen en een nog te graven kanaal tussen Rotterdam (NL) – Antwerpen – Gent -Zeebrugge (B) en Le Havre - Rouen - Duinkerke (F). Hierdoor moet het ook mogelijk worden de industriële regio’s van de Seine met die van de Schelde bereikbaar te maken voor binnenschepen tot 4400 ton.
Ter vergelijk: momenteel kunnen alleen binnenschepen (spitsen) van 400 tot 600 ton Parijs bereiken via kleine verouderde vaarwegen met tal van sluizen.
Tegen 2030 zal het traject tussen North Sea Port (Gent) en Deulemont aan de Franse grens bevaarbaar zijn voor schepen tot 4500 ton. Frankrijk zal op zijn beurt de binnenwateren verder uitbouwen vanaf de Franse grens in de richting van Parijs via Rijsel, Cambrai en Compiègne.
Het Seine-Scheldeproject zal van North Sea Port als het ware een volwaardige Seinehaven maken, een voorhaven van de Parijse regio en zijn 10 miljoen inwoners.
Eric Marteijn (RWS) is projectdirecteur Nieuwe Sluis Terneuzen. Aannemerscombinatie “Sassevaart”, een consortium met daarin onder meer de Nederlandse BAM Group, de Belgische baggeraars DEME en VAN LAERE , onder leiding van projectdirecteur Gerben Turkstra, voert de opdracht uit.
Kosten Nieuwe Sluis Terneuzen
De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste twee jaar kost naar verwachting 934 miljoen euro (inclusief btw). Nederland betaalt, conform het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ruim 190 miljoen euro, inclusief een regionale bijdrage. Vlaanderen draagt de overige kosten. North Sea Port draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. Uit Europese CEF-fondsen wordt ruim 48 miljoen euro bijgedragen.
De voorziene oplevering in maart 2023 zal niet worden gehaald door o.a. vertraging door corona, aanwezigheid van PFAS in de bodem en de vondst van objecten in de ondergrond die verwijderd moeten worden.
Graag laten we ons eens bijpraten over de stand van zaken en de (on)verwachte ontwikkelingen waar bij deze werken tegenaan wordt gelopen. En ook nemen een kijkje over het terrein vanaf de uitkijktoren.
Â
Parkeren: op het parkeerdek boven de winkels van het Kennedy Retailpark, Kennedylaan 9. Neem de trap of lift naar beneden en loop links om het winkelcentrum heen. Dan eerste straat links en loop naar de waterkant. Daar vind je Beneluxweg 101.