Lezing De Maasroute
Omschrijving
Rijkswaterstaat werkt aan verbetering van de veiligheid, bevaarbaarheid en natuurontwikkeling van de Maas. De hiervoor benodigde werken vormen gezamenlijk een van de grotere infrastructurele projecten in Nederland: De Maaswerken.
Maaswerken bestaat uit drie projecten: Maasroute, Zandmaas en Grensmaas.
MAASROUTE
De modernisering van de Maasroute wordt gerealiseerd door een aantal maatregelen uit te voeren die de bevaarbaarheid van de Maas als belangrijke Europese vaarroute verbeteren. Zo hebben bijvoorbeeld drie sluiscomplexen – Born, Maasbracht en Heel – geen enkele sluiskolk waar tweebaksduwvaart kan passeren. Bij elk complex verlengt Rijkswaterstaat een van de kolken tot 225 meter, zodat dit wel mogelijk wordt. Dat zijn grote aanpassingen, zeker omdat de sluizen van Born en Maasbracht het grootste verval hebben van Nederland. In het Maas-Waalkanaal verhoogt Rijkswaterstaat 5 bruggen: twee bruggen over de sluis bij Weurt en drie bruggen in Nijmegen. Ook wordt het Julianakanaal deels verbreed zodat schepen elkaar makkelijker kunnen passeren. Stuwen worden aangepast om peilopzet mogelijk te maken. En er worden enkele nieuwe sluizen gebouwd: een keersluis in Heumen en een keersluis in Itteren. Na uitvoering van alle Maasroute-maatregelen rijden er in 2019 naar verwachting dagelijks 8.300 vrachtwagens minder over de A2 en A73 in Limburg. Dat is de helft van de verwachte groei van het wegtransport. Gunstig dus voor zowel kostenreductie van goederentransport als ontlasting van het wegennet en het milieu.
Bij het publiek is het moderniseren van de vaarroute minder bekend dan de maatregelen voor de bescherming tegen hoog water. Toch komt ongeveer de helft van de totale investeringen van Maaswerken ten goede aan de vaarroute. Verspreid over zo’n vijftien jaar investeert Rijkswaterstaat hierin voor circa 550 miljoen euro. Na uitvoering van de maatregelen is de Maasroute helemaal gereed voor zijn rol als volwaardige primaire vaarweg in het Europese hoofdvaarwegennet.
ZANDMAAS
Het Zandmaasproject verdiept en verbreedt de rivier om zo een grotere watercapaciteit te realiseren. Rijkswaterstaat legt twee hoogwatergeulen aan (in Lomm en Well-Aijen) die in perioden van hoogwater gaan meestromen. In de stedelijke gebieden zijn kaden aangelegd of verhoogd om op die manier een hoger beschermingsniveau te realiseren.
GRENSMAAS
Het project 'De nieuwe Grensmaas' zorgt voor een betere bescherming tegen hoogwater en voor de ontwikkeling van ruim 1100 ha nieuwe natuur in het Maasdal tussen Maastricht en Roosteren. Dit project wordt gefinancierd uit de opbrengst van grind- en zandwinning.
Naast een kort overzicht van de totale Maaswerken, geeft deze interessante avond vooral inzicht op het project Maasroute. Specifiek wordt ingegaan op de verlengingen van de sluiskolken in Born, Maasbracht en Heel. U krijgt inzicht in de achtergronden en met name in het hoe en waarom van de nautische en technische aspecten. Ook de contractuele kant komt aan bod.
Spreker(s)
De sprekers zijn Ir. Arjan Hijdra en ing. Erwin Pechtold.
Beide sprekers avond zijn reeds jaren betrokken bij de voorbereiding en totstandkoming van scheepvaartsluizen en zijn vanuit Rijkswaterstaat Bouwdienst werkzaam voor het project Maaswerken.
Locatie
Zalencentrum Prinsenhof, Hoofdstraat 43 , Best
Organisator
Regio Zuid
Naam en contactgegevens voor informatie
Informatie bij ing. Erwin Pechtold, t: 06-109 24 963, e: erwin.pechtold@rws.nl. Aanmelden bij KIVI NIRIA Congresbureau via de onderstaande aanmeldknop.