What is the impact of autonomous driving on traffic safety?
Verslag van de webinar d.d. 31 maart jl. met als titel What is the impact of autonomous driving on traffic safety?
Op 31 maart jl heeft KIVI Voertuigtechniek een Webinar georganiseerd met als thema “What is the impact of autonomous driving on traffic safety?”. De online bijeenkomst was met 50 deelnemers goed bezocht. Op heldere wijze nam de inleider dr. ir. Olaf op den Camp, senior consultant integrated safety van TNO, de deelnemers mee in de ontwikkelingen naar volledig autonomous driving en de invloed daarvan op de verkeersveiligheid.
Sinds eind van de jaren 70 van de vorige eeuw hebben passieve veiligheidssystemen zoals de veiligheidsgordel, kreukelzones en de airbag gezorgd voor een afname van het aantal verkeersslachtoffers. Met de introductie sinds het midden van de jaren 90 van actieve veiligheidssystemen is het aantal verkeersslachtoffers nog verder gedaald. Dit komt omdat verreweg de meeste ongevallen hun oorzaak vinden in de bestuurder van het voertuig zoals afleiding (oa de mobiele telefoon), slaaptekort, rijden onder invloed of de vaardigheden van de bestuurder om het voertuig volledig te beheersen. Â Een minderheid van de ongevallen is toe te schrijven aan oorzaken zoals de omstandigheden van de weg of een mankement aan het voertuig.
In de komende jaren zullen steeds meer voertuigen uitgerust worden met systemen om autonoom te rijden en deze systemen zuilen door fabrikanten verder ontwikkeld worden zodat het uiteindelijke doel: autonoom rijden zonder hulp van de bestuurder onder alle omstandigheden bereikt wordt. TNO probeert met het programma Streetwise een wereldwijde standaard te ontwikkelen voor connected automated driving systemen door middel van real world scenario’s en daarbij ook een platform te bieden waar fabrikanten gegevens en scenario’s kunnen uitwisselen. Alleen al een simpele inhaal manoeuvre kent vele mogelijke scenario’s die in de systemen moeten worden vastgelegd. Het punt is dat deelnemen aan het verkeer een sociaal iets is terwijl automated vehicles een technologisch ding zijn. Het vergt dus een enorme uitdaging om met de technologie het sociale aspect van verkeersdeelnemers over te nemen. Maar hoe beter fabrikanten daarin slagen en hoe meer voertuigen uitgerust worden met deze systemen des te veiliger wordt het op de weg.
Na de lezing van Olaf ontspon zich een levendige discussie over dit onderwerp waaruit duidelijk bleek dat dit onderwerp bijzonder leeft onder de deelnemers. Al met al een nuttige en geslaagde bijeenkomst waar met veel plezier op terug gekeken kan worden.
Download hier de slides van de presentatie.
Â
Â
What is the impact of autonomous driving on traffic safety?
Traffic safety has improved drastically in the last decades. One reason is the introduction of passive and active safety systems in passenger cars. The industry is putting large efforts in developing automated vehicle systems, that are able to take over control of a human driver over at least a large portion of a trip. The objective of these developments is to increase mobility and efficient use of the roads, the reduction of the carbon footprint and emissions, and to increase traffic safety by taking human drivers out of the loop.
It is not the objective of the presentation to provide an overview of the innovative solutions that can be expected regarding connected cooperative automated mobility systems (CCAM). The focus is more on the development of safety assessment methods to determine whether these newly developed systems can be safely deployed on the road, or under which constraints such systems can be approved by road and vehicle authorities. Worldwide there is a need from authorities to come to an objective judgement regarding safe deployment of systems in view of the increasing complexity, the speed of innovation and the integration of new technologies such as AI.
The presentation will show the role of TNO in this serious playing field, which methods we are developing to support all stakeholders such as authorities and industry in the required safety assessment, and how we create a worldwide impact with these developments.
Olaf Op den Camp is senior consultant at TNO Integrated Vehicle Safety and holds an engineering degree in Mechanical Engineering and in Biomedical Engineering from the Eindhoven University of Technology. In 1996, he obtained his PhD degree with a study into the identification of material characteristics of biological tissue. In 1995 he joined TNO. Since 2010, he works at the TNO department Integrated Vehicle Safety as senior consultant with a focus on scenario-based safety assessment of advanced safety systems and automated driving systems. He initiated the CATS project in 2014 that resulted in a test protocol and a testing system for assessment by Euro NCAP of Cyclist-AEB systems.
He is technical lead of the StreetWise scenario database development at TNO and is seconded to the NTU university in Singapore for the development and implementation of a scenario-based safety assessment framework to support safe deployment of Autonomous Vehicles in Singapore within the CETRAN program for the Land Transport Authority (LTA). Furthermore, he is involved as an expert in several standardization working groups, in ISO and well as in SAE.