Onderhoudsorganisatie Beatrixsluizen
Op 13 februari troffen geïnteresseerden in Sluizen en Onderhoud elkaar bij het KIVI Maintenance Event “Bezoek onderhoudsorganisatie Beatrixsluizen”. Doel van het event was om geïnteresseerde KIVI leden en niet leden een kijkje in de keuken te geven van een DBFM-contract. Er is verteld, hoe opdrachtgever Rijkswaterstaat en opdrachtnemer Sas van Vreeswijk samen zijn gestart en hoe straks de Maintenenance club (MTC genaamd) meer dan 25 jaar het onderhoud gaat uitvoeren op basis van vooraf gestelde prestaties en kortingen(boetes).
Eerst zijn wij rondom de huidige kolk gewandeld, hebben de grote binnenvaartschepen zien aanmeren in de kolk en is de renovatie/ombouw van sluiswoningen naar nieuwe bedienplek getoond. Ook mochten wij in twee groepen de monumentale heftorens met bewegingswerken bezichtigen. De aandrijvingen zien er nog zeer solide uit. Van boven hadden wij tevens een mooi uitzicht op het nieuwe project, de bouw van de 3e kolk. Tot slot hebben de twee sprekers Pieter van der Galiën vanuit RWS en Paul van Zanen vanuit Sas van Vreeswijk het project toegelicht. Er kwamen interessante details en bijzonderheden omtrent het aanbesteden voor meerjarig onderhoud op tafel en er kwamen ook leuke discussies met de deelnemers op gang. Na de presentatie was er gelegenheid om even na te praten. Het was een geslaagde interactieve middag met mooi technisch weer, zoals op de foto’s te zien is.
De presentatie vindt u via de link hieronder.
Omschrijving
Op bezoek bij Onderhoudsorganisatie Beatrixsluizen
Ook benieuwd wat er langs de A27 gebeurd bij Nieuwegein? Daar waar door het kappen van bomen zichtbaar is, dat er een nieuwe dijk is aangelegd. Waar er kazematten door enorme kranen van Mammoet zijn verplaatst. Wat is hier interessant voor ons als onderhoudsliefhebbers?
Nou dit is de belangrijkste schakel in de route van Rotterdam naar Amsterdam en tijdens de bouw en daarna moeten de eerste twee sluiskolken “gewoon” in gebruik blijven.
Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk is sinds september 2016 gestart met de realisatie van de 3e kolk van de Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal. Bij dit contract van Rijkswaterstaat is ook het onderhoud van de bestaande twee kolken naar de bouwcombinatie gegaan. Wij krijgen als afdeling Maintenance te horen hoe dit in de praktijk wordt gedaan. Naast het krijgen van een toelichting over het onderhoud mogen wij ook de heftorens van de bestaande monumentale Beatrixsluizen bezoeken. Deze zijn al sinds 1938 in gebruik genomen en bevatten de nog grotendeels originele aandrijving. Tijdens de realisatiefase voert Sas van Vreeswijk de instandhouding van deze monumentale infrastructuur uit. Na ingebruikname van de 3e kolk en renovatie van de bestaande sluizen start in 2019 de exploitatiefase van 27 jaar. Door middel van dataverzameling en meten van kritische parameters is de ambitie predictive maintenance in te voeren, zodat de Beatrixsluis maximaal beschikbaar is en op voorspelbare wijze onderhouden kan worden.
Het consortium Sas van Vreeswijk is verantwoordelijk voor ontwerp, realisatie, financiering en het onderhoud voor 27 jaar van de Beatrixsluis. Voor financiering zijn Besix Group, RebelValley, TDP, Heijmans en Jan de Nul verantwoordelijk. Het ontwerp en de realisatie wordt uitgevoerd door Heijmans, Jan de Nul en Besix. Bij de 27 jarige onderhoudsperiode sluiten Agidens, Martens en Van Oord aan.
Deze activiteit organiseert KIVI Maintenance samen met Sas van Vreeswijk en Rijkswaterstaat. Door het veiligheidsregime is het maximaal aantal bezoekers gemaximaliseerd op 30 personen. Geef je dus snel op!
Aanmelden via de website vóór 1 februari 2018.
Kosten:
KIVI (Maintenance) lid: Gratis
KIVI lid overig: Gratis + € 2,50 jaarlidmaatschap afdeling Maintenance
Niet-leden € 10,00
Graag ontmoeten wij u op dinsdag 13 februari bij gebouw U in Nieuwegein!
Locatie
Prinses Beatrixsluis nummer 1a te Nieuwegein
Organisator
Maintenance
Naam en contactgegevens voor informatie
Linda Docters van Leeuwen