Omschrijving

Bij start-ups, zeker van technologische aard, wordt nogal eens gedacht dat zij uniek zijn in de wereld. Dat valt vaak tegen. En als het wel zo is, dan is adoptie een probleem, omdat de doelgroep niet begrijpt wat de voordelen zijn, of is er zelfs weerstand tegen verandering. Zodra de productie is gerealiseerd, verandert het perspectief van de ondernemer en financier: er moet snel worden verdiend. In heel veel gevallen is dat een zoektocht naar nieuwe markten en toepassingsgebieden.

Het vraagt een balans tussen strak een innovatie geleiden en tegelijk flexibel zijn in het zoeken naar verdiensten. Er is maar een kleine scheidlijn tussen monopolie van een uniek product en hyperconcurrentie.

In deze workshop wordt aan de hand van drie praktijkcases het belang en gedrag van klanten besproken en de jacht naar nieuwe marktgebieden.

De workshop is onderdeel van een workshopcyclus die tussen 2 en 15 april wordt gehouden.
Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI), vakgroep Bedrijfskunde, organiseert in samenwerking met de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD), YES!Delft, de workshopcyclus ” MEER WAARDE IN UW BEDRIJF” voor ondernemers.

In deze workshopserie behandelen de cursusleiders praktijkcases van enkele deelnemers en wisselt u onderling kennis en ervaringen uit. Theorie en praktijk gaan in deze workshopserie hand in hand. De methoden en technieken worden op een dusdanige wijze aangereikt dat ze direct in de praktijk zijn toe te passen. Deze opzet zorgt ervoor dat deelnemers op een andere manier naar hun eigen onderneming gaan kijken en nieuwe ideeën opdoen om meer uit hun bedrijf te halen.

In de workshopcyclus ”MEER WAARDE IN UW BEDRIJF” van KIVI, vakgroep Bedrijfskunde, leert u over waarde, maakt u kennis met handige tools, en past u deze meteen toe in uw eigen bedrijf. U brengt uw eigen casus in en krijgt meteen de mogelijkheid voor feedback.

Iedere workshop heeft een eigen thema, maar is op dezelfde wijze opgebouwd: Introductie in het onderwerp
o het onderwerp en belang van deze workshop; theorie, facts and figures over de praktijk; dashboard voor de avond met factoren en variabelen
o analyse methode; Drie door de deelnemers ingebrachte business cases; pitch; case-analyse met stappenplan; dashboard: situatie nu en gewenste situatie straks; analyse, concrete oplossingen en stappen
Afronding
o lessen van theorie en praktijk

De workshops starten om 15:00 met rond 18:00 een broodje. Rond 20:00 eindigen de workshops. De inloop is vanaf 14:30.

Spreker(s)

De organisatie is in handen van twee oude rotten in het vak: Ir. Anton Bakker MBA, bestuurslid van de vakgroep Bedrijfskunde en zelfstandig ondernemer van Beyond Ambition en Dr. Ir. Guust Swarte van Swarte innovation development. Samen met financieel specialist drs. Ben van Vulpen, Convectis, en innovatie-expert Prof. dr. Felix Janszen, RSM, Inpaqt, verzorgen zij de vijf workshops.

Locatie

Koninklijk Instituut voor Ingenieurs, KIVI

Prinsessegracht 23, Den Haag

Organisator

Bedrijfskunde

Naam en contactgegevens voor informatie

Ir. Anton Bakker MBA, 06-51208033

a.bakker@beyondambition.nl

Aanmelden via

U meldt zich per mail aan bij Swarte innovation development.

mail@swarte.com