Omschrijving

Voor wie?

Voor personen
- die (eind)verantwoordelijk zijn voor tijd, budget en techniek
- met (internationale) contracten in de ‘hardware’ sfeer.
- die hun eigen ervaringen willen uitwisselen met anderen.

Noot:
- Aan de bijeenkomst kunnen maximaal 30 personen deelnemen
- Deze bijeenkomst vindt in besloten kring plaats, de inhoud dient vertrouwelijk te blijven, waarbij het nadrukkelijk wel de bedoeling is om zoveel mogelijk ervaringen met elkaar te delen.
- Bij voldoende interesse wordt de themadag ook elders in het land herhaald
- Bijeenkomsten met accent op ICT en R&D projecten volgen later.

Inhoud.
In deze bijeenkomst willen we het accent niet leggen op het technische vakgebied maar op de vraag:
- hoe realiseert u dat het project binnen budget en tijd wordt gerealiseerd?
- en wat doet u als het fout dreigt te gaan?
- welke bijstuurmogelijkheden kunt u gebruiken
- hoe snel informeert u de directie

Verder:
- hoe snel kunt u ontdekken dat er iets fout zit ?
- hoe maakt u een inschatting hoe groot een overschrijding gaat worden?
- hoe groot moet een post ‘onvoorzien’ zijn? 5% -10%? Of het verschil tussen kostprijs en verkoopprijs?
- is er verschil tussen ‘onvoorzien’ en ‘tegenvaller’?
- effect van ‘meerwerk schrijven’ in de relatie met de opdrachtgever?
- hoe voorkomt u boete op te laat opleveren als u de levertijd niet gaat halen?
- bestellen long lead items als de engineering nog niet gereed is
- hoe sluit uw projectboekhouding aan op de financiële administratie?
- houdt u rekening met het niet betalen door opdrachtgever van de ‘laatste termijn’?

Opbouw van de middag:

14.30 uur: Inleiding over de opzet van deze middag aangevuld met praktijkvoorbeelden.

15.00 – 16.15 uur: We gaan in 6 groepen van 5 man uiteen
5*5 min : Ieder krijgt 5 minuten om uit te leggen in welk bedrijf hij werkt en welke problemen hij (heeft) ontmoet
4*10 min: Gedurende 10 minuten geven de anderen suggesties hoe het probleem aan te pakken.

16.30 -17.30 Plenair
6*5 min: De woordvoerder geeft in 5 minuten aan waar de groep over heeft gesproken
15 min: heeft deze sessie aan de verwachting van de deelnemers voldaan
Beantwoorden vraag: Is er behoefte aan een follow up na enkele maanden?

17.30 Netwerk borrel

Locatie

Tebodin; Laan v N Oost-Indie 25; 2593 BJ Den Haag

gratis parkeren in de buurt na 14.00 uur

Organisator

Bedrijfskunde

Naam en contactgegevens voor informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met LJM van der Zon; tel 06 5064 1845; zon.ljm.vander@tiscali.nl