Omschrijving

Het wordt steeds drukker op het spoor. Verkeer en Waterstaat heeft daarom een aantal knelpunten in het spoorwegnet aangewezen waarin geïnvesteerd moet gaan worden om deze toekomstbestendig te maken. Eén van deze knelpunten is het spoor in en rond ‘s-Hertogenbosch. Om dit knelpunt op te lossen wordt aan de noordzijde van het emplacement over de Dieze een fly-over gebouwd, zodat het treinverkeer vanuit Nijmegen ongelijkvloers kruist met de treinen van en naar Utrecht. Ook komt er een nieuwe laaggelegen spoorbrug richting Nijmegen over de Dieze bij. De bestaande spoorbruggen worden eveneens vervangen voor betonnen exemplaren. Deze zullen dan alleen nog maar worden gebruikt voor treinverkeer van en naar Utrecht. Veel aandacht in het ontwerp is besteed aan de vormgeving, De bruggen zullen een opvallende verschijning voor de entree naar ‘s-Hertogenbosch worden. Als het project gereed is, rijden de treinen vanuit ‘s-Hertogenbosch richting Nijmegen en richting Utrecht v.v. ieder over hun eigen spoor. Het ontwerp en de bouw is gegund aan Heijmans, mede door een slimme uitvoeringsmethode waarop haar aanbieding als meest economische is beoordeeld. Zij stellen ons in de gelegenheid om nader kennis te maken met het bouwproject. De middag begint met een aantal presentaties waarin wordt ingegaan waarom dit project noodzakelijk is, hoe de werkzaamheden uitgevoerd zullen worden (het treinverkeer moet zo veel mogelijk in stand worden gehouden) en als laatste zal door de constructeur van het ingenieursbureau Brein nader ingegaan worden op de constructie. De middag wordt afgesloten met een bezoek aan het bouwterrein.

Spreker(s)

Projectdeskundigen van Prorail, Heijmans en Brein

Locatie

Nabij station ‘s-Hertogenbosch

Zal t.z.t. nader worden gespecificeerd.

Organisator

Bouw- en Waterbouwkunde

Naam en contactgegevens voor informatie

ing. Paul Migchielsen, t: (073) 615 96 65 (kantoor ma. t/m do.)

p.migchielsen@s-hertogenbosch.nl