De excursie gaf een aardige inkijk in wat er allemaal komt kijken bij de herontwikkeling van een verouderd bedrijven terrein, welke kansen dit biedt, maar ook waar je in de praktijk zoals tegen aan loopt. Voor wie zich naar aanleiding van deze excursie nog wil verdiepen: 23 november orgaiseert KIVI Bouw- en Waterbouwkunde https://www.kivi.nl/afdelingen/bouw-en-waterbouwkunde/activiteiten/activiteit/rotterdamsebaan een lezingenavond over de Rotterdamsebaan. Om de Virtual reality tour te (her)beleven: http://bit.ly/1Nh9VH4

Voor de 3D animatie van Juno https://www.youtube.com/watch?v=ADG-je_eNJ0 

Omschrijving

De Binckhorst is een voormalig binnenstedelijk bedrijventerrein in Den Haag dat wordt ontwikkeld tot een gemengd woon-werkgebied. In 2011 nam de gemeente afscheid van de planningsstrategie volgens een masterplan en sindsdien hanteert men voor de transformatie een nieuwe, open aanpak, waarbij de investering in de nieuwe verkeersstructuur (Rotterdamse Baan) vooruitloopt op de geleidelijke en flexibele transitie van het gebied. Daarbij wordt vooral gekeken naar initiatieven van onderop. Tijdens ons bezoek zal ingegaan worden op deze ontwikkelingen, de Rotterdamsebaan en meer specifiek de omvorming van het Junoblok.

De Binckhorst
De Binckhorst is een uniek binnenstedelijk bedrijventerrein in Den Haag, waar ambacht, creativiteit, cultuur en ondernemerschap naadloos in elkaar over gaan. Het strategisch belang ontleent het terrein aan zijn ligging dicht bij het centrum en aan zijn belangrijke functie voor de werkgelegenheid in de Haagse regio. De gemeente verwacht dat de Binckhorst een positieve uitstraling zal hebben op de omgeving en stelt zich actief en faciliterend op.

Rotterdamsebaan
Den Haag groeit. Het aantal inwoners neemt toe en de stad verwelkomt steeds meer bezoekers en bedrijven. Bereikbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol. Een goed bereikbare stad of regio is aantrekkelijk, zal er economisch goed voorstaan en veel banen tellen. De Rotterdamsebaan maakt Den Haag en de regio beter bereikbaar door de snelwegen (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag met elkaar te verbinden. Hierdoor verdeelt het verkeer van en naar de snelwegen zich beter en wordt de druk op de Utrechtsebaan minder. De stad en de regio blijven zo aantrekkelijk om er te wonen en te werken.

Junoblok
Het Junoblok is in 1978 in opdracht van Interned Bouw B.V. is gebouwd door Grabovsky en Poort, naar een ontwerp van Architectenbureau ZCZO&P. Het gebouw is de eerste tien jaar als kantoor gebruikt. Eind 90-er jaren is het tijdelijk gebruikt als AsielZoekersCentrum (AZC). Nadat het deze functie verloor, kwam het gebouw leeg te staan en werd het heel beperkt in tijdelijk beheer gegeven aan studenten en kunstenaars. Het gebouw ligt aan de Junostraat, op een mooie plek aan het water van de Trekvliet.

Parkeren
Voor degene die met de auto komen: parkeren kan bij Capriole, dan is het nog een stukje lopen naar het Trefpunt.

Routebeschrijving Capriole
Capriole zit een beetje verstopt in de Binckhorst in Den Haag. Met de meeste navigatiesystemen gaat het nog niet goed, behalve bij
Google Maps: Fokkerkade 18 Den Haag. Overige navigatiesystemen: Binckhorstlaan 249 Den Haag (=Fokker Terminal) dan kom je redelijk in de buurt. Je vindt ze aan de achterkant van de Fokker Terminal. Rechts van de Fokker Terminal kun je naar de achterkant rijden en daar zie je aan de Fokkerhaven Capriole Café.

Spreker(s)

Bart Kerner, gebiedsmanager Binckhorst
Ineke Hulshof, architect
Tom Borst, Arcadis

Locatie

Trefpunt Rotterdamsebaan

Binckhorstlaan 172-174, Den Haag

Organisator

Bouw

Naam en contactgegevens voor informatie

ir. Terry van Ditmars

bouw@kivi.nl

3d-animatie Junoblok