7 maart jl. was Rob Snoeijen (Sales Inspirator) bij ons te gast voor het geven van een workshop. In het dagelijks leven helpt Rob Snoeijen, vanuit zijn initiatief SalesTopics, (sales-) professionals en organisaties in het verbeteren van hun commercieel rendement. Rob is gecertificeerd trainer, coach, spreker en ondernemer en met meer dan 25 jaar sales-ervaring, een professional pur sang. Door zijn ervaring, in combinatie met de inbreng van de deelnemers, was er sprake van een geslaagde workshop. Geen eenzijdig verhaal (met een hand-out van de presentatie) maar een door Rob samengestelde werkmap vormde de basis van de workshop.

In de workshop ging het vooral over de basisprincipes van de verkoop waaronder “commerciële communicatie”. Natuurlijk kwam het stellen van de juiste vragen ook aan de order. Door oefeningen te doen werd duidelijk dat je met het stellen van de juiste vragen je snel te weten kan komen wat je graag wil weten. In deze workshop kwamen er dus geen theoretische modellen aan bod maar ging het voor een verkoper over de onmisbare basics. Voor een enkele gesneden koek maar voor de meeste toch een eyeopener. Verkopen blijkt echt onderschat te worden. Hoe briljant of vernieuwend ook, het aan de man brengen van een innovatie blijkt in de praktijk vaak te mislukken. De informatie uit de workshop (en de werkmap) moet de deelnemers helpen meer resultaat (omzet) te behalen. De tips van Rob zijn dus zeker bruikbaar voor degene die zich bezighouden met verkoop. Voor degene die meer willen leren zijn er de boeken welke Rob geschreven heeft (‘Verras de Klant!’, ‘Knuffel de Klant!’ & ‘Verleid de Klant!’) en ook de website van Sales Topics biedt veel aanvullende informatie, onder andere een lijst met positieve woorden (http://www.salestopics.nl/). 

Na de workshop was er een borrel georganiseerd waarmee de avond werd afgesloten.

Omschrijving

Introductie
* Wil jij het maximale rendement uit jouw klantgesprekken halen?
* Waar wordt een klant blij van en wat verwacht hij nu eigenlijk van jou?
* Vergeet jij ook wel eens die ene cruciale vraag te stellen?

Markt- en klantbehoeften veranderen enorm snel. Belangrijk is om scherp en gestructureerd de werkelijke eisen, wensen en behoeften van klanten nauwkeurig in kaart te brengen, want verkopen is vragen stellen. Met een goed inlevingsvermogen weet jij de juiste vragen te stellen en alle verkoopkansen te signaleren, wat zal leiden tot meer omzet.

In deze interactieve workshop, gegeven door ‘Sales-Inspirator’ Rob Snoeijen, leer je diverse vraagtechnieken en hoe je deze effectief kunt toepassen in jouw praktijk om gestructureerd de juiste klantbehoefte te bepalen. Want hoe beter je vragen zijn, hoe beter je luistert en hoe groter de kans op succes!

Doelgroep
Technisch en Commercieel ingenieurs met een leidinggevende.

De deelnemers krijgen antwoorden op de vragen:
* Wat zijn de valkuilen bij commerciële communicatie?
* Hoe luister je verbaal en non verbaal voor een effectieve ‘aansluiting’?
* Welke structuur ligt ten grondslag aan een effectief verkoopgesprek?
* Op welke wijze stem je de juiste vraagstelling af op de klantsituatie?
* Hoe help ik de klant in het nemen van een beslissing?

Resultaat van de workshop:
* Je krijgt de juiste vaardigheden en inzichten aangereikt, waarmee je de beste (verkoop)resultaten bereikt.
* Door actief te luisteren, zowel verbaal als non-verbaal, ben je bewust van de valkuilen, waardoor je in staat bent om aan de hand van feedback heldere klantgesprekken te voeren.
* Met scherpe vraagtechnieken weet jij exact de klantbehoeften in beeld te brengen en daar adequaat op in te spelen met meer klanten, een hogere omzet of betere marges als resultaat.

Minimum aantal deelnemers: 15; (maximum 20 deelnemers).

Spreker(s)

- Rob Snoeijer, Sales Topics
Vanuit zijn initiatief SalesTopics helpt Rob Snoeijen (sales-) professionals en organisaties in het verbeteren van hun commercieel rendement. Rob is gecertificeerd trainer, coach, spreker en ondernemer en met meer dan 25 jaar sales-ervaring, een profes¬sional pur sang. Vanuit zijn passie voor sales heeft hij drie best¬sellers geschreven: ‘Verras de Klant!’, ‘Knuffel de Klant!’ & ‘Verleid de Klant!’ Met veel enthousiasme weet hij zijn klanten te inspireren en motiveren om te veranderen.
Met Succes als Resultaat. Zijn motto; “Snoeijen doet Groeien.”

Locatie

TU/e, Zwarte Doos

Den Dolech 2, 5612 AZ Eindhoven

Organisator

Commercieel Ingenieur

Naam en contactgegevens voor informatie

ing. Hans van den End, via onderstaand e-mailadres

hansvdend@zonnet.nl