Omschrijving

Best Value Procurement
Best Value Procurement is inmiddels niet meer weg te denken uit het aanbestedings-domein. Onder andere in de bouw, de dienstverlening, ICT en zelfs in de zorg wordt deze samenwerkingsvorm inmiddels succesvol toegepast.

Nu steeds meer inschrijvers voor aanbestedingen en tenders te maken krijgen met Best Value Procurement, wordt de roep om kwalitatief goede aanbiedingen steeds groter. Waar een aantal jaren geleden een slim aangeboden inschrijving nog de sleutel tot succes kon zijn, zien we dat dat tegenwoordig niet meer voldoende is. Het bieden van aantoonbare prestaties (metrics) en ervaringen is van doorslaggevend belang.

Organisatorische verandering
Het belang van deze metrics wordt steeds groter! Best Value dwingt daarom aanbieders om langs de inkoopmethode te kijken en vergt daadwerkelijk een organisatieverandering. Naast een solide inschrijving hebben metrics namelijk een tweede effect. Ze leggen onherroepelijk de kwaliteit van de organisatie, en het aangeboden product, bloot. Je wordt letterlijk met de neus op de feiten gedrukt. Soms kunnen die kwaliteiten ogenschijnlijk tegenvallen. Wat de organisatie een aanleiding en een stimulans geeft om verder te ontwikkelen, te verbeteren en te perfectioneren. Vallen ze mee dan levert het een drang om ze zo te houden of nog verder te verbeteren.

Inschrijven op Best Value Procurement aanbestedingen levert dus een ontwikkeldrang in de organisatie op als het goed toepast wordt. Dit illustreert het volgende voorbeeld:

Een bouwbedrijf ontdekte, tijdens het voorbereiden op een Best Value Procurement uitvraag, dat zij slechts in 70% van de projecten in staat waren om een realistische planning af te geven. Wat resulteerde, los van de uitvraag, in een onderzoek naar de reden hiervan. Toen dit aan het licht was gekomen was projectmanagement in staat de planning en budgetraming aan te scherpen. Dit leverde het betreffende bouwbedrijf een concrete verbetering in het financieel rendement.

Best Value Tender management in uw organisatie.
Sicco Santema zal op deze avond ingaan op deze thema’s. Hij zal laten zien dat inschrijven op Best Value Procurement aanbestedingen geen inkooptrucje is maar een wezenlijke impact voor de organisatie en de keten is. Hij zal een tipje van de sluier oplichten omtrent zijn nieuwe boek dat verschijnt in december 2016 en een logisch vervolg is op zijn boek “Prestatieverkoop – klanten winnen met Best Value”.

Sicco Santema zal beginnen met een korte inleiding in de theorie en zal na de pauze ingaan op de toepassing in de praktijk. Deze workshop zal interactief zijn en tijdens deze interactieve workshop is het uiteraard mogelijk om vragen te stellen.

Spreker(s)

Sicco Santema is Technisch Bedrijfskundige en fiscalist, is partner en consultant bij Scenter en tevens hoogleraar Marketing en Ketenmanagement aan de Technische Universiteit Delft. Sicco werkt vooral in strategievormende operaties, waarbij enerzijds het marktgerichte vermogen van een organisatie gevonden en versterkt moet worden en anderzijds de operationele uitvoering in de gehele organisatie op effectiviteit en efficiency wordt ingericht. Sicco vertaalt eindwaarden van ketens terug naar de participanten in die keten en weet hun toegevoegde waarde ook daadwerkelijk op waarde te schatten. Hiernaast vervult Sicco Santema ook meerdere maatschappelijke functies en is hij veelvuldig spreker op seminars en congressen.

Voor wie?
Deze interactieve workshop is bedoeld voor managers en commercieel ingenieurs die zich afvragen op wat de organisatie te wachten staat wanneer er wordt ingeschreven op Best Value aanbestedingen. Professionals die voorbereid willen zijn op deze vorm van aanbestedingen met maar één doel: het winnen van klanten.


Het minimum aantal deelnemers bedraagt 30 personen.

Locatie

KIVI-gebouw

Prinsessegracht 23, 2514 AP Den Haag

Organisator

Commercieel Ingenieur

Naam en contactgegevens voor informatie

John den Ridder via onderstaand e-mailadres

john.den.ridder@technolution.nl