Omschrijving

DEZE WORKSHOP WORDT VERPLAATST NAAR HET NAJAAR.




Organisaties positioneren zich graag als strategisch partner. Maar zijn ze dat ook werkelijk? Hoe goed stemmen ze hun activiteiten af op de organisatie, de bedrijfsdoelstellingen en de strategie van hun klanten? Voegen ze werkelijk waarde toe en vinden hun klanten dat ook?

Het gaat er om dat de klant dat ook werkelijk zo ervaart. Niet incidenteel maar continu in de hele sales- en projectcyclus. Daarbij zijn persoonlijke gesprekken met de klant uitermate belangrijk. Om vast te stellen waarom hij welke behoefte heeft en hoe hij die graag ingevuld ziet worden. En daaraan gekoppeld het juiste advies te krijgen.
Daarvoor is kennis nodig van de markt en de sturingsmechanismen (technologie, structuur/proces en mensen), maar ook de vaardigheden om die te integreren in een persoonlijk gesprek.
De opleiding De ingenieur als strategisch gesprekspartner reikt die juiste kennis en vaardigheden aan. Maar de opleiding gaat verder. Om in de praktijk effectief te zijn, is het belangrijk om je bewust te zijn van je eigen persoonlijkheid en voorkeursstijlen en de omgeving waarin je opereert. Daarom zijn een talentscan en coaching “on-the-job” onderdelen van het traject. Dit stelt je in staat om werkelijk strategisch partner te worden en te blijven.

De training is de afgelopen jaren 4 keer eerder in een eendaags programma voor KiviNiria CI uitgevoerd. Hoewel die training gemiddeld een 8 scoorde in de evaluaties, gaven veel deelnemers aan behoefte te hebben aan meer achtergrond en meer oefening. Deze meerdaagse training geeft daaraan gehoor.

Doel
Na het volgen van deze opleiding zal jouw klant je als strategisch partner ervaren omdat je in staat bent jouw producten en/of diensten te koppelen aan zijn behoeften, doelstellingen en strategie. Je hebt de stap gemaakt van acteren op “productniveau” naar “klantniveau”. Daarnaast zul je sneller en effectiever schakelen in de sales- en projectcyclus richting de klant.

De trainers
Mike Mossel, Kees van Beijmerwerdt en Hans Ardon hebben ruime commerciële, technische en management ervaring in de industrie en zakelijke dienstverlening. Ze zijn zelfstandig ondernemer en vervullen regelmatig zelf de rol van strategisch gesprekspartner.

Doelgroep
De training is toegespitst op HBO en WO ingenieurs, die in hun beroepspraktijk frequent contact hebben met opdrachtgevers.

Zie ook strategisch-gesprekspartner.nl/programma
Voor aanvang van de training voert de deelnemer een on-line talentscan uit.

1 of 5 maart 2010 (1 uur)
Aan de hand van de talentscan wordt met de individuele deelnemer een analyse gemaakt van zijn/haar persoonlijkheidskenmerken, loopbaanwaarden en voorkeursstijlen.
De resultaten van deze analyse worden in de training en bij de coaching gebruikt voor afstemming op de deelnemer.

9 maart 2010 (14:00 - 21:00)
- Strategisch gesprekspartner
Wat is strategisch gesprekspartner? Wat moet de klant wanneer en hoe ervaren? En welke kennis, vaardigheden en gedrag zij daarvoor nodig?
- Strategische Marketing
- Face-to-face gesprekken fase 1: marktvragen en fase 2: organisatie impactvragen

16 maart 2010 (14:00 - 21:00u)
- Interne Analyse
- Face-to-face gesprekken fase 3: impact vs actie vragen (sturingsmechanismen)

23 maart 2010 (14:00 - 21:00)
- Sturingsmechanisme 1 - Technologie
- Face-to-face gesprekken fase 4: samenwerkingsvragen en fase 5: aanbod

30 maart 2010 (14:00 - 21:00u)
- Sturingsmechanisme 2 - Structuur en Processen
- Face-to-face gesprekken fase 6 en 7: commitment vragen, afsluiten en bezwaren weerleggen

6 april 2010 (14:00 - 21:00u)
- Sturingsmechanisme 3 - Mensen
- Face-to-face gesprekken fase 1 t/m 7

Periode tussen 12 en 16 april 2010
- Coaching on-the-job (1 dagdeel - 2 gesprekken)
Één van de trainers gaat als coach met de deelnemer mee naar 2 geplande gesprekken.

20 april 2010 (14:00 - 21:00)
- Gespreksvaardigheden en gespreksstructuur - eindopdracht
- Face-to-face gesprek fase 1 t/m 7 op basis van case

Locatie

KIVI NIRIA-gebouw

Prinsessegracht 23, 2514 AP Den Haag

Organisator

Commercieel Ingenieur

MBA

Naam en contactgegevens voor informatie

.

Programma

Aanmelden via

.