Actualiteitenseminar chroom-6
HELAAS GAAT DIT ACTUALITEITEN SEMINAR WEGENS TE WEINIG INSCHRIJVINGEN NIET DOOR
Chroom-6 houdt de gemoederen al geruime tijd bezig. Middels een lezingenavond deelt KIVI DV met u de laatste ontwikkelingen op het vlak van mogeijke (deel)oplossingen en alternatieven. Deze worden gepresenteerd door een viertal sprekers werkzaam bij onder andere het NLR, de TUDelft en het bedrijfsleven. Iedere lezing duurt 20 minuten en biedt na afloop ruimte voor nog eens 10 minuten vragen en discussie.
Voorafgaand aan de lezingenavond bestaat de mogelijkheid om tegen een vergoeding van 15 Euro gebruik te maken van een broodmaaltijd bij KIVI.
Sprekers
1. Ludmila 't Hoen
Chroom-6 houdende verf is nog altijd heel gebruikelijk in de vliegtuigbouw. Er wordt al meer dan 20 jaar onderzoek gedaan om chroom-6 vrije primers en oppervlaktevoorbehandelingen te ontwikkelen. Voor toepassing op de buitenkant van vliegtuigen zijn enkele chroom-6 vrije verfsystemen beschikbaar. Voor toepassing aan de binnenkant, waar een verfsysteem 30 jaar bescherming moet bieden, moet aangetoond worden dat deze verfsystemen dat kunnen. Deze ervaring ontbreekt nog waardoor chroom-6 houdende verf nog altijd de standaard is voor de binnenkant van vliegtuigen.
In de presentatie zal een overzicht gegeven worden van de ontwikkelingen en de verschillende eisen waaraan voldaan moet worden om chroom-6 vrije verf op vliegtuigen te kunnen gebruiken zonder de vliegveiligheid te compromitteren.
2. Marcel Hagens - Chemshield
Marcel Hagens van Chemshield BV presenteert een volwaardig alternatief voor de tot nu toe gebruikte Chroom-6 gebaseerde verfsystemen. Zo’n verfsysteem moet minimaal de volgende twee problemen het hoofd moeten kunnen bieden. Het ontstaan van “under layer corrosion” en optimale bescherming tegen de elementen. Chemshield zal de werking van een primer toelichten die zonder “volatile organic compounds” (VOC), dus water gebaseerd, toch in staat is om een chemische hechting aan een stalen of aluminium frame te creëren die “under layer corrosion” uitsluit. Daarnaast presenteert Chemshield een top coat gebaseerd op een fluoropolymeer, waardoor deze de invloed van zon, water, zout en chemicaliën en temperatuur glansrijk kan weerstaan. Beide zijn reeds beschikbaar. Gezamenlijk toegepast is het een mogelijk volwaardig alternatief voor op Chroom-6 gebaseerde systemen.
3. Paul van IJsselstein
XYREC biedt een nieuw perspectief voor de productie en het onderhoud van vliegtuigen met geavanceerde, volledig autonome en duurzame robotoplossingen voor het coaten en ontlakken. De gecombineerde innovatieve kracht, synergie en complementariteit van XYREC's wereldwijde ecosysteem van partners resulteerde in een technologische doorbraak en disruptieve innovatie die werd aangedreven door uitdagende businesscases en marktomstandigheden. Het gebruik van robotoplossingen elimineert onveilige werkomstandigheden, vermijdt het gebruik van chemicaliën, vermindert de CO2-voetafdruk (meer dan 60%), biedt een hogere kwaliteit en een efficiënter en voorspelbaar productieproces. XYREC ontwikkelt, produceert en exploiteert deze robotoplossingen voor vliegtuig-onderhoudsbedrijven, vliegtuigfabrikanten en gespecialiseerde schilderbedrijven over de hele wereld door het aanbieden van tot 50% snellere doorlooptijden en een hogere beschikbaarheid van de vloot tegen aanzienlijk lagere kosten.
4. Dr. Santiago J. Garcia - Hoofddocent, Novel Aerospace Materials group, Faculteit Aerospace Engineering, Delft
De afgelopen decennia is veel onderzoek verricht naar corrosiewerende coatings die gebruik maken van extrinsieke en intrinsieke zelfhelende concepten. Dergelijke coatings maken vooral gebruik van corrosieremmers en nanodragers, capsules met monomeren of dynamische polymeer verbindingen. Hoewel hierin de afgelopen jaren vooruitgang is geboekt, zijn de meeste methoden nog steeds vooral geschikt voor het beschermen van relatief kleine beschadigingen gedurende korte tijd. Met andere woorden; ze zijn nog ver weg van de meer dan effectieve Cr-VI gebaseerde primers; dit vooral vanwege prijs of complexiteit.
In de afgelopen jaren zijn binnen de factulteit Aerospace Engineering verschillende nieuwe concepten ontwikkeld die geĂŻnspireerd zijn op de natuur of gebaseerd op natuurlijke bronnen, maar bovenal beschikken over de belangrijkste werkingsprincipes van Cr-VI primers die hen zo effectief maken. Gelijktijdig is een nieuwe evaluatietechniek ontwikkeld die de subjectiviteit bij het beoordelen van de prestaties vermindert. In deze presentatie zal Dr. Santiago J. Garcia enkele van de meest recente ontwikkelingen in actieve corrosiebescherming presenteren. Het gaat daarbij om oplossingen die gebruik maken van biobased of op de natuur geĂŻnspireerde principes en geschikt zijn voor het beschermen van relatief grote beschadigingen (tot 1 mm breedte).
Â
Â