Slotmiddag Defensie Innovation Game 2009
Omschrijving
Defensie investeert veel in de opbouw van kennis bij kennisinstituten. Daarnaast werkt zij nauw samen met de defensie-industrie bij het ontwikkelen van defensiespecifieke technologieën. Om de resultaten van deze investeringen nog beter te gebruiken, breder bekend te stellen en om te zetten in meer concrete oplossingen heeft Defensie Research & Development eind juni weer een Innovation Game georganiseerd.
NLR, TNO, Defensie en de defensie-industrie zijn op de hoogte van elkaars problematiek en kennen elkaars capaciteiten. Onderzoek en ontwikkeling vinden plaats op een gestructureerde manier en vaak met uitstekende resultaten. Maar soms is het nuttig om eens extra de tijd te nemen om goed naar elkaar te luisteren en van gedachten te wisselen. Elkaars creativiteit te gebruiken om met dezelfde kennis van organisatie en technologie op een andere manier naar problemen en oplossingen te kijken. Vandaar de Innovation Game. Verlost van hun dagelijkse werkzaamheden wisselden de deelnemers drie dagen lang samen van gedachten, met als doel te komen tot kansrijke innovatieve ideeën.
De afgelopen maanden zijn de vier winnende consortia van het Innovation Game 2009 druk bezig geweest met een haalbaarheidsstudie. Tijdens de slotmiddag op 27 november 2009 worden de voorstellen gepresenteerd en een winnaar aangewezen.
De vier projecten zijn:
FAST (Fast Autonomous Swarmed Transport)
De basisgedachte is om zoveel als mogelijk functionaliteit te verplaatsen van de operationele basis naar een “servicebasis” in het veilige(r) achterland, ondersteund door een vernieuwend logistiek concept.
SWARMS
Ontwikkeling van een autonoom systeem, dat zelfstandig in staat is de functies van waarneming, duiding, assessment en decision support (de alerte functie) te organiseren naar behoefte.
CHLOE (Channelled Live Operational Enabler)
In de bekende televisieserie 24 is Chloe de vrouw die hoofdpersoon Jack Bauer van achter haar bureau informatie verstrekt voor zijn missies in de stad. Het idee is om op soortgelijke wijze infanteriepatrouilles te voorzien van een informatiedisplay waarop continu live en interactief ondersteuning wordt gegeven. Die informatie wordt verzorgd door een informatiemanager die interacteert met en anticipeert op de voortgang van de patrouille.
Go4IT
The developers envision a multi-level, multi-player serious game that visualizes the implications of decisions and actions between operational, tactical and strategic levels. This tool can be used as a training and educational tool to support the comprehensive approach to managing crisis.
De winnaar wordt gekozen uit deze 4 projecten en ontvangt daarvoor de KIVI NIRIA Award 2009
13.00 - 14.00 uur
Ontvangst met koffie en demonstraties van de consortia
14.00 - 15.30 uur
Presentaties consortia
15.30 - 16.00 uur
Koffie en oordeelsvorming jury
16.00 - 16.30 uur Bekendmaking winnaar Innovation Game
Uitreiking KIVI NIRIA Award
Bekendmaking logo Innovation Game
16.30 - 18.00 uur
Afsluitende borrel
De aanmelding voor deze activiteit sluit op 14 november 2009.
Locatie
Instituut Defensie Leergangen (IDL)
Brasserskade 227a, 2497 NX Den Haag
Organisator
Defensie en Veiligheid
Ministerie van Defensie
Naam en contactgegevens voor informatie
Jan Wind, Secretaris afdeling Defensie en Veiligheid tel. 071-7113973 of 06-23502003