Het debat over de noodzaak van bewapende beveiligers aan boord van koopvaardijschepen speelt zich af rond het juridische dilemma van de "zwaardmacht" van de overheid. Naar mening van de werkgroep Politiek en DV techniek wordt onvoldoende aandacht besteedt aan de mogelijkheden van technische beschermingsmaatregelen tegen piraten.

De minister van Veiligheid en Justitie geeft in zijn antwoorden van 27 mei 2016 op eerdere Kamervragen aan dat Nederland er aan hecht om koploper te zijn als het gaat om innovatie op het maritieme vlak.Helaas steunt de minister onderzoek door TNO en de Maritime Security Alliance (MSA) naar de effectiviteit en samenhang van bestaande technische beschermings-maatregelen niet. 
Dat is teleurstellend, want door vergelijkend onderzoek te laten uitvoeren kan de overheid tegen beperkte kosten toch een substantiële bijdrage leveren aan de veiligheid op zee. Zo'n onderzoek hoeft niet kostbaar te zijn. Er is bij TNO en de MSA een ruime mate van bestaande kennis op dit gebied.

In de antwoorden wordt verwezen naar een overzicht van technische beschermingsmaatregelen in de z.g.n. Best Management Practices (BMP) van de International Maritime Organisation (IMO). De meest recente versie (no.4) van deze BMP is echter uitgegeven in 2011, specifiek voor piraterij nabij Somalië. Veel omstandigheden en technologieën zijn sindsdien gewijzigd.

Volgens de commissie-De Wijckerslooth is de zorgplicht van de overheid begrensd. Dit wordt door de regering uitgelegd dat reders en kapiteins verantwoordelijk zijn voor technische maatregelen en de overheid VPD’s beschikbaar kan stellen. Deze twee kunnen echter niet los van elkaar worden gezien. Technische maatregelen kunnen de veiligheid vergroten en de noodzaak en kosten van VPD’s voor de overheid (Defensie) en de reders verminderen.

Het is daarom toch verstandig om onderzoek naar nieuwe technische beschermings-maatregelen te stimuleren. Vooral als dat kosten voor VPD’s bespaart en de veiligheid van schepen en bemanningen vergroot.

 

Hieronder een video over de actuele mogelijkheden en de samenhang van technische beschermingsmaatregelen.

 


----------------------------------------

De werkgroep “Politiek en Defensie & Veiligheidstechniek” van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) analyseert actuele politieke ontwikkelingen in de defensiesector.  Zij levert feiten en duiding vanuit de technologische kennis en ervaring van ingenieurs.  De gegeven feiten en meningen zijn gebaseerd op open bronnen en op de kennis en ervaring van werkgroepleden en vertegenwoordigt niet een officieel standpunt van KIVI. De vereniging aanvaard geen aansprakelijkheid voor hetgeen door de werkgroep of haar leden naar voren is gebracht. 

 

web stats