ElaadNL WebTalks 15-10, 29-10 en 12-11
Archief
-
Elektrificatie van containervervoer in de binnenvaart
Niels Poiesz (Stedin) en Jan van Rookhuijzen (ElaadNL)Transport over water leent zich uitstekend voor elektrificatie. Welke kansen en uitdagingen mogen wij de komende tien jaar verwachten van elektrische binnenvaartschepen? Onderzoekers van Stedin en ElaadNL presenteren in deze Webtalk de uitkomsten van de ElaadNL Outlook over dit onderwerp.
Met een expertpanel van:
- Martin Quispel - EICB
- Leon Sluiman - ENGIE
- Willem Dedden - ZES
-
De weg naar de Energiehub
Luuk van Loosdrecht en Rein Boshuisen (beiden van Stevin) en Paul Broos (ElaadNL)Een energiehub is een locatie waar veel vraag en/of aanbod van energie bij elkaar komt. Denk bijvoorbeeld aan een verzorgingsplaats langs de snelweg met snelladers voor auto’s, een trucklader en lokale opwek. Maar al deze faciliteiten staan er niet in één keer. Voor iedere faciliteit krijgt de netbeheerder een nieuwe uitbreidingsaanvraag. Hoe kan de netbeheerder proactief zorgen voor voldoende capaciteit zonder steeds opnieuw kilometerslange kabels te moeten ingraven? Deze en andere vragen hebben wij beantwoord tijdens een webinar over energiehubs op 29 oktober 2020. Meer info over de EnergieHub vindt u onder andere op de website van Stevin: www.stevin.com/energy-hub.
-
Electric Cars Emit Even Less CO2 than Assumed So Far
Auke Hoekstra (TU Eindhoven)English lecture on how to compare the CO2 emission of electric cars and cars with an internal combustin engine.
-
De opkomst van elektrische bestelbusjes in Nederland
Ruud Noordijk en Nazir Refa (beiden van ElaadNL)Nu de elektrische personenauto’s de Nederlandse wegen veroveren, komt de vraag vaker op: waar blijven de elektrische bestelvoertuigen? Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL komen in drie scenario’s tot de voorspelling dat e-bestelwagens een inhaalslag gaan maken. In hun analyse kijken zij ook naar de impact van een (snel) groeiend aantal elektrische bestelvoertuigen op de benodigde infrastructuur.
-
Extra CO2-besparing door slim laden en ontladen elektrische auto's
Linda Punt (Student Erasmus Universiteit, Stagiair van Stedin en ElaadNL)Door slim laden (Smart Charging) van elektrische auto’s kunnen tonnen extra CO2 bespaard worden. Als elektrische auto’s daarnaast ook opgeslagen duurzame stroom terug leveren aan het stroomnet (Vehicle to Grid, V2G) kan de extra CO2 winst nog eens bijna worden verdubbeld. Linda Punt gebruikte verschillende databronnen over laden en over duurzame energie en stopte deze in modellen om hier iets over te kunnen zeggen. Wat? Dat hoort u in deze webtalk!
-
De elektrificatie van zwaar transport in Nederland
Nazir Refa en Jan van Rookhuyzen (beiden van ElaadNL)
Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten vanaf 2025 een forse groei van het aantal elektrische trucks in de nationale en internationale logistiek. Omdat deze e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, moet een nieuw laadnetwerk aangelegd worden o.a. langs Europese transportcorridors. Overheden, netbeheerders en de logistieke sector werken samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) om de elektrificatie van het zwaar transport soepel te laten verlopen. Zie ook https://www.elaad.nl/news/groeiend-aantal-elektrische-trucks-laadt-op-hoge-vermogens-en-vraagt-om-nieuwe-laadinfrastructuur/.
Terugkijken
ElaadNL Webtalks
ElaadNL organiseert de komende tijd regelmatig een webtalk over een onderwerp op het gebied van elektrisch vervoer en het net.
Een of meerdere experts presenteren kort (in zo'n 15 minuten) hun onderzoek en beantwoorden daarna vragen.
ElaadNL zal webtalks houdt op enkele donderdagmiddaggen om 12.00 uur.
De tweede op 17 september ging over de extra CO2-besparing door het slim laden en ontladen van elektrische auto's.
Voor de volgende webtalks kunt u zich in schrijven en/of het verzoek in dienen voor toesturen van de presentaties.
Electric Cars Emit Even Less CO2 than Assumed So Far
October 15th, 2020 - Auke Hoekstra (TU Eindhoven)
12.00 p.m. - 12.45 p.m. (Central European Summer Time)
More info will follow.
Questions can be asked during the presentation (via the chat) but also in advance via an email to info@elaad.nl.
De weg naar de Energiehub
29 oktober 2020 - Luuk van Loosdrecht en Rein Boshuisen (beiden van Stevin) en Paul Broos (ElaadNL)
12.00 - 12.45 uur
Een energiehub is een locatie waar veel vraag en/of aanbod van energie bij elkaar komt. Denk bijvoorbeeld aan een verzorgingsplaats langs de snelweg met snelladers voor auto’s, een trucklader en lokale opwek. Maar al deze faciliteiten staan er niet in één keer. Voor iedere faciliteit krijgt de netbeheerder een nieuwe uitbreidingsaanvraag. Hoe kan de netbeheerder proactief zorgen voor voldoende capaciteit zonder steeds opnieuw kilometerslange kabels te moeten ingraven? Deze en andere vragen beantwoorden wij tijdens het webinar over energiehubs op 29 oktober.
Vragen kunnen tijdens de presentatie gesteld worden (via de chat) maar ook al vooraf via een mailtje aan info@elaad.nl.
Elektrificatie van containervervoer in de binnenvaart
12 november 2020 - Niels Poiesz (Stedin) en Jan van Rookhuyzen (ElaadNL)
12.00 - 12.45 uur
Meer info volgt.
Vragen kunnen tijdens de presentatie gesteld worden (via de chat) maar ook al vooraf via een mailtje aan info@elaad.nl.
Archief: 1e webtalk en 2de webtalk:
-
De opkomst van elektrische bestelbusjes in Nederland
Ruud Noordijk en Nazir Refa (beiden van ElaadNL)Nu de elektrische personenauto’s de Nederlandse wegen veroveren, komt de vraag vaker op: waar blijven de elektrische bestelvoertuigen? Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL komen in drie scenario’s tot de voorspelling dat e-bestelwagens een inhaalslag gaan maken. In hun analyse kijken zij ook naar de impact van een (snel) groeiend aantal elektrische bestelvoertuigen op de benodigde infrastructuur.
-
Extra CO2-besparing door slim laden en ontladen elektrische auto's
Linda Punt (Student Erasmus Universiteit, Stagiair van Stedin en ElaadNL)Door slim laden (Smart Charging) van elektrische auto’s kunnen tonnen extra CO2 bespaard worden. Als elektrische auto’s daarnaast ook opgeslagen duurzame stroom terug leveren aan het stroomnet (Vehicle to Grid, V2G) kan de extra CO2 winst nog eens bijna worden verdubbeld. Linda Punt gebruikte verschillende databronnen over laden en over duurzame energie en stopte deze in modellen om hier iets over te kunnen zeggen. Wat? Dat hoort u in deze webtalk!
-
De elektrificatie van zwaar transport in Nederland
Nazir Refa en Jan van Rookhuyzen (beiden van ElaadNL)
Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten vanaf 2025 een forse groei van het aantal elektrische trucks in de nationale en internationale logistiek. Omdat deze e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, moet een nieuw laadnetwerk aangelegd worden o.a. langs Europese transportcorridors. Overheden, netbeheerders en de logistieke sector werken samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) om de elektrificatie van het zwaar transport soepel te laten verlopen. Zie ook https://www.elaad.nl/news/groeiend-aantal-elektrische-trucks-laadt-op-hoge-vermogens-en-vraagt-om-nieuwe-laadinfrastructuur/.