Vehicle-to-grid: de auto als thuisbatterij. Is dit de toekomst? door Stichting Gelijkspanning NL
Vehicle-to-Grid (V2G), feit of fictie? Terug kijken opname
Is de elektrische auto dé oplossing voor het volle stroomnet? Kan de thuisbatterij straks het huis uit door de komst van elektrische voertuigen?
Er wordt veel gesproken over Vehicle-to-Grid (V2G), maar hoe reëel is deze technologie nu eigenlijk? Tijdens een boeiende lezing zal Henry Lootens van Stichting Gelijkspanning Nederland (SGSN) zijn licht werpen op de huidige stand van zaken.
Lootens, expert op het gebied van gelijkspanning, ging in op de technologische mogelijkheden en beperkingen van V2G. Hij besprak hoe elektrische auto's niet alleen energie kunnen opslaan, maar ook kunnen terugleveren aan het net. Dit kan helpen om het energieverbruik te balanceren, vooral nu de vraag naar stroom blijft groeien. Onder de titel “Vehicle-to-Grid (V2G), feit of fictie?” gaat hij dieper in op de voordelen en uitdagingen van deze innovatieve technologie.
Lezing:
Tijdens de lezing werden vragen beantwoord zoals:
- Wat is de rol van elektrische auto's als thuisbatterij?
- Welke auto's ondersteunen V2G-technologie, en hoe kunnen ze bijdragen aan het stroomnet?
- Wat moet er politiek en technologisch gebeuren om V2G realiteit te maken?
Henry Lootens heeft ook uitgelegd hoe auto's energie kunnen terugleveren via verschillende mechanismen: Vehicle-to-Grid, Vehicle-to-Load en Vehicle-to-Home.
Met een groeiend aantal auto's dat al (deels) terugleveren ondersteunt, zoals de Nissan Leaf, Volkswagen ID.3, en Polestar-modellen, lijkt de toekomst dichterbij dan ooit. Maar er zijn nog hobbels te nemen.
Henry Lootens
Als het nieuwste en meest technisch onderlegde lid van de Stichting Gelijkspanning Nederland, heeft Henry een sterk, gepassioneerd geloof in de technologie van DC. Vanaf de universiteit tot in zijn werkzame leven en bij de Stichting Gelijkspanning Nederland heeft Henry zijn gehele professionele ontwikkeling en carrière doorgebracht, omringd door DC.
En het begon allemaal toevallig.
Tijdens het tweede jaar van zijn elektrotechniek bood een universitair docent Henry een project aan op basis van DC-technologie: een boot op zonne-energie. Een bescheiden project dat leidde tot een passie voor DC die tot op de dag van vandaag doorgaat. Dit leidde op zijn beurt tot leerling plaatsen in DC-gerelateerde industrieën, tot werkgelegenheid in het DC-veld, en uiteindelijk tot zijn betrokkenheid bij de Stichting Gelijkspanning Nederland.
Tijdens zijn tijd met de stichting heeft Henry een sterk netwerk opgebouwd van gelijkgestemde kennis-experts en technische installateurs. Hij positioneert zichzelf en de stichting als een bron van kennis en kunde voor de alledaagse werkelijkheid van succesvolle DC-projecten.
Met de hardnekkige overtuiging dat DC past bij alle aspecten van het energieveld, van kleine geĂŻntegreerde systemen tot aan het nationale elektriciteitsnet, maakt Henry het zijn missie om de zichtbaarheid en succesvolle toepassing van de DC-technologie in Nederland en de wereld te vergroten.
Daarnaast moet er technisch wat gebeuren uiteraard, auto’s moeten er op worden ingericht en we moeten – duurdere – bi-directionele laadpalen gaan plaatsen.
Die zijn nu nog duur, maar Henry voorspelt dat als bi-directioneel laden verplicht gaat worden dat ze binnen 2 jaar minder dan 3.000 euro kosten. Want niks doet de prijs zo goed dalen als schaalvoordelen.
Links:
Stichting Gelijkspanning Nederland https://gelijkspanning.org/
Â