Omschrijving

Over dit onderwerp is al veel geschreven, maar uit een grondige bestudering van die literatuur is spreker gebleken, dat in geen van die publicaties de samenhang van de verschillende werkzaamheden, zoals de bouw van de piramide, de bouw en afbraak van de sleephelling, overig transport, steenhouwerij en transport per schip, op een systematische manier wordt behandeld, met als gevolg aantoonbaar onjuiste resultaten.
De grootste piramide is die van Cheops, die regeerde van 2551 tot 2528. Een belangrijk aspect is de verrassend grote (maar niet constante) bouwsnelheid, namelijk 2,6 millioen m3 kalksteen in ca. 20 jaar, d.w.z. gemiddeld ca. 50 m3 per uur of ongeveer 1 blok van 1 m3 per minuut. Dit betekent, dat de productie van bouwmateriaal en ook de overige werkzaamheden daarop zorgvuldig moesten worden afgestemd om vertragingen te voorkomen. Om het totaal aantal werkkrachten binnen de perken te houden, was bovendien een flexibele toewijzing van werkkrachten aan de diverse activiteiten nodig. Over de toegepaste bouwmethode bestaat onder archeologen nog altijd verschil van mening. Wel blijkt uit tekeningen en reliefs dat de Egyptenaren beschikten over hefbomen en touwen en dat ze voor andere bouwwerken gebruik hebben gemaakt van sleephellingen.
Het bleek mogelijk al deze aspecten op een fysisch verantwoorde manier in een mathematisch model te verwerken. Daarbij worden drie verschillende bouwmethoden vergeleken, t.w. methoden die gebruik maken van respectievelijk een rechte helling, een spiraalvormige helling en van hefbomen. Uitgaande van een beperkt aantal basisgegevens kan met dit model o.a. de meest voor de hand liggende bouwmethode worden bepaald en het totaal benodigde aantal werkkrachten worden geschat. Al met al raakt men niet alleen onder de indruk van de omvang van het project, maar evenzeer van het organisatievermogen dat daarvoor nodig is geweest.
Een vereenvoudigde versie, die alleen de hefboom-methode beschrijft, is te vinden op internet: www.palarch.nl/category/egypt. In zijn betoog zal prof. De Haan overigens de wiskundige details zoveel mogelijk vermijden en het een en ander toevoegen over de geografische en historische achtergrond.

10.30 uur Ontvangst met koffie
11.00 uur Voordracht door prof.ir. H.J. de Haan
11.45 uur Pauze
12.15 uur Vervolg van de voordracht met een afsluitende discussie
12.45 uur Einde bijeenkomst

Routebeschrijving:
Vanaf rijksweg A13 Rotterdam of Den Haag, afslag Delft. IKEA achter u laten. Bij eerste stoplicht rechtdoor, bij tweede (T-kruising) linksaf. Rechts aanhouden en bij het volgende stoplicht rechtsaf (Mijnbouwstraat). Na ca. 100 m ziet u het voormalige gebouw voor mijnbouwkunde rechts liggen. Er is enige parkeergelegenheid naast het gebouw, en tevens aan de ventweg van de aan de overkant liggende Julianalaan. Openbaar vervoer via NS Delft Centraal, dan bus 62, 80 of 81 (halte Michiel de Ruyterweg) of wandelen (ca. 20 min.).

Spreker(s)

Sprekers' achtergrond in het kort
Opleiding: natuurkundig ingenieur. Werkzaamheden: Shell Internationale Petroleum Mij, na pensionering gevolgd door een part-time hoogleraarschap Petroleumwinning bij de TU Delft. Zijn belangstelling voor de Egyptische piramiden werd gewekt tijdens een bezoek aan Egypte.

Locatie

Science Centre, Mijnbouwstraat 120, Delft

Organisator

Geschiedenis der Techniek

Histechnica

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij L.A. Hissink via onderstaand e-mailadres.

hissinkla@planet.nl