De overstromingsramp van 1953
Omschrijving
In de nacht van 31 januari 1953 braken de dijken op vele plaatsen in Zeeland en Zuid-Holland. De storm die dat veroorzaakte was van een zeer zeldzame sterkte en dientengevolge bereikte de stormvloed de grootste hoogte die ooit gemeten was. Volgens latere analyses was het ongeveer een 1 per 100 jaar storm. De omvang van de ramp werd zo groot omdat het onderhoud van de waterkeringen tijdens de Tweede Wereldoorlog verwaarloosd was. Bovendien had de regering na de oorlog impliciet de wederopbouw van de industrie de voorrang gegeven boven het verrichten van dit achterstallig onderhoud.
De omvang van de ramp was enorm. 1800 mensen verloren hun leven en ongeveer 100.000 mensen veloren have en goed.
Het herstel werd voortvarend en succesvol aangepakt. Binnen een jaar waren alle gaten gesloten en de polders weer droog. Daarna volgde een bezinning, die leidde tot het beroemde Deltaplan. In 1960 kwam het volledige rapport uit, maar men was al met de uitvoering begonnen. In 1986 werd het met de ingebruikname van de stormvloedkering in de Oosterschelde afgerond. Later werd de kering in de Nieuwe Waterweg nog toegevoegd.
10.30 uur Ontvangst met koffie
11.00 uur Voordracht "De overstromingsramp van 1953" door prof.ir.drs. J.K. Vrijling
11.45 uur Pauze
12.15 uur Vervolg van de voordracht met een afsluitende discussie
12.45 uur Einde bijeenkomst
Spreker(s)
Han Vrijling (1947) behaalde in 1974 zijn ingenieursdiploma aan de Technische Hogeschool in Delft met een scriptie over geprefabriceerde kantoorgebouwen.
Na een korte periode op het ontwerpbureau van de Adriaan Volker Groep werd hij uitgezonden naar de bouw van de handelshaven in Jubail (S.A.) om als projectingenieur de bouw van hulpwerken en de opening van een steengroeve te realiseren. In 1976 werd hij namens Dosbouw afgevaardigd naar het ontwerp van de stormvloedkering in de Oosterschelde. Daar ontwikkelde hij de probabilistische benadering van het ontwerp van de kering. Gedurende het verdere verloop van het project rees hij door de rangen om uiteindelijk lid te worden van het projectmanagementteam. Hij was verantwoordelijk voor al het onderzoek van het project.
Na de voltooiing van de kering in 1986 doorliep hij de hogere rangen bij Rijkswaterstaat, vanaf 1989 als deeltijd-hoogleraar Probabilistisch Ontwerpen aan de TU Delft. In 1995 volgde zijn benoeming tot hoogleraar Waterbouwkundige Constructies en Probabilistisch Ontwerpen. Van 1980 tot 2005 was hij betrokken bij een groot aantal waterbouwkundige ontwerpprojecten in binnen- en buitenland.
Locatie
Science Centre, Mijnbouwstraat 120,
2628 RX Delft
Organisator
Geschiedenis der Techniek
Histechnica
Naam en contactgegevens voor informatie
Nadere informatie bij L.A. Hissink via onderstaand e-mailadres.