Extreem baggermateriaal!
Omschrijving
Baggermaterieel en de toepassingen.
Nederland en België beschikken beide over een aanzienlijke baggervloot, waarmee over de gehele wereld baggerwerken worden uitgevoerd. In deze voordracht worden zowel de standaard-type baggerwerktuigen en hun toepassingen behandeld als de bijzondere baggerwerktuigen. Deze laatste zijn vaak voor speciale werken gebouwd en toegepast.
Het type baggerwerktuig is sterk gerelateerd aan het type materiaal wat gebaggerd moet worden, dus slib, zand, klei of rots. Ook de plaats waar gebaggerd moet worden heeft grote invloed op het type werktuig. Zo zal men in een drukke vaarweg, zoals de Maasgeul Rotterdam, niet graag een stationair baggerwerktuig gebruiken, daar dat de vaargeul over een groot gedeelte kan blokkeren. In dat geval heeft een zelf-varend baggerwerktuig de voorkeur, want dit kan meestal op eenvoudige wijze zijn baggergebied verlaten wanneer dat snel vereist is.
Naast de standaard baggermethoden zal ook worden ingegaan op het verwijderen van vervuilde, onder water gelegen grondsoorten. Deze vereisen vaak speciale aanpassingen van de werktuigen.
Tot slot zullen ook een aantal bijzondere baggerwerktuigen getoond worden die gebouwd zijn en niet of nauwelijks hebben gebaggerd.
Programma
10.30 uur Ontvangst met koffie
11.00 uur Voordracht door prof. ir. W.J. Vlasblom
12.00 uur Pauze; koffie
12.20 - 13.20 uur Rondleiding door het museum verzorgd door vrijwilligers
Vanaf 13.00 uur Broodje
14.00 uur Einde bezoek
Professor Vlasblom is in 1941 geboren in Rotterdam. Na de middelbare school studeerde hij bouwkunde aan de HTS te Rotterdam alwaar hij in 1962 afstudeerde. Hij vervolgde zijn studie in civiele techniek aan de Technische Universiteit Delft en studeerde in 1968 met lof af in vloeistofmechanica.
Spreker(s)
Van 1968 tot 1992 werkte hij voor een drietal grote baggermaatschappijen met een onderbreking van 4 jaar bij het Provinciaal Waterleidingbedrijf van Noord-Holland. Van 1992 tot 1994 was professor Vlasblom werkzaam als hoofd Planning en Productie bij Airport Platform Marine Contractors JV. en was daardoor direct betrokken bij het baggerwerk ten behoeve van de bouw van het vliegveld Chek Lap Kok in Hong Kong.
In 1994 werd hij benoemd tot hoogleraar Baggertechnologie aan de Technische Universiteit Delft. In deze sectie wordt behalve op baggertechnologie ook onderwijs en onderzoek verricht op het gebied van tunnelboormachines en bulktransport. In januari 2007 heeft hij afscheid genomen van de TU Delft, wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.
Van het begin 2007 tot november dit jaar was hij voorzitter van de CUR commissie voor het schrijven van het “Handboek Hydraulic Fill”.
Vanaf 2006 tot nu is hij lid van de regeringscommissie “Subsidie Innovatieve Zee Scheepsbouw”.
Locatie
Nationaal Baggermuseum, Molendijk 204,
3361 ER Sliedrecht
Organisator
Geschiedenis der Techniek
Histechnica
Naam en contactgegevens voor informatie
Nadere informatie bij L.A. Hissink via onderstaand e-mailadres.