Kansen en bedreigingen voor de vroege maritieme dieselmotor
De besturen van de vereniging Histechnica en van de KIVI afdeling Geschiedenis der Techniek zijn verheugd u – in dit nieuwe jaar - uit te nodigen tot het bijwonen van een voordracht te houden door de heer prof. ir. D. Stapersma met de titel:
Kansen en bedreigingen voor de vroege maritieme dieselmotor
op zaterdag 25 januari 2025
Locatie: Bouwcampus 26, ingang ‘C’, Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft, ingang ‘C’ van het Science Centre
Programma
10.30 uur: Inloop met koffie en thee
11:00 uur: Welkom en introductie
11.05 uur: Voordracht door de heer Douwe Stapersma
12:00 uur: Pauze
12:15 uur: Vervolg van voordracht en afsluitende discussie
12:45 uur: Einde bijeenkomst
Samenvatting van de voordracht
Tijdens de beproevingen bij MAN in Augsburg rond 1896 ging het al bijna mis. Diesel’s eerste motor had geen koeling en was bedoeld voor de verbranding van poederkool. Beide bleken een misrekening; waterkoeling en een systeem om vloeibare brandstof samen met hoge druk lucht in te spuiten waren de oplossing. Ook had hij in zijn patent een motor beloofd die zou werken volgens het Carnot principe. Hij had niet door (of wilde niet weten) dat zo’n motor zijn eigen verliezen nog niet eens kon opwekken. Maar als ingenieur nam hij wel het goede besluit de cyclus om te vormen tot wat wij nu het dieselproces noemen.
Samen met de brandstofinjectie waren dit de ingredienten van zijn nieuwe motor. Maar zijn patent werd hevig aangevallen. Het lukte vele licentiehouders, waaronder MAN Augsburg zelf, niet om een betrouwbare motor te produceren, waarmee men de zee op durfde. Voor de maritieme dieselmotor werd het spits afgebeten door de Marines van deze wereld met een nieuw wapen: de onderzeeboot. Zij waren tot 1920 de wegbereiders voor het betrouwbaar maken van maritieme dieselmotoren. Intussen waren er al wel nieuwe technologien bedacht die vandaag de dag essentieel zijn, maar die echter niet altijd meteen succesvol waren.
Informatie over de spreker
Na een studie werktuigbouwkunde aan de TUDelft met als afstudeerrichting Gasturbines en als bijvak Meet- en Regeltechniek, werkte Douwe Stapersma vanaf 1973 bij Nevesbu aan verschillende marine projecten, waaronder onderzeeboten. In 1993 werd hij hoogleraar platformsystemen aan het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) en deeltijd universitair hoofd docent aan de TUDelft. In 2000 werd hij benoemd tot deeltijd hoogleraar aan de TUDelft voor Maritieme Werktuigkunde & Dieselmotoren en gaf daar tot zijn pensioen in 2013 onder meer het college dieselmotoren en begeleidde hij 10 promovendi.
Voor het bijwonen van deze voordracht dient u zich aan te melden:
- Leden van KIVI kunnen zich aanmelden via de KIVI website
- Leden van Histechnica kunnen zich aanmelden via de secretaris hotzeboonstra@gmail.com.
- Ook belangstellenden die niet lid zijn kunnen zich via bovenstaande wegen aanmelden. Er zijn dan kosten aan verbonden van € 5,00.
De voordracht zal live uitgezonden worden; u dient zich hiervoor ook op te geven via bovenstaande wegen. Hieraan zijn geen kosten verbonden.
Komende activiteiten in het Science Center Delft
· Zaterdag 22 februari 2025 om 11:00 uur voordracht van prof. ir. J.F. Abbink: “Naar een 1-mans cockpit?”
· Zaterdag 15 maart 2025 om 11:00 uur voordracht van dr. N. de Hilster: “Een kwadrant als dat van Blaeu: Constructie, gebruik en nauwkeurigheid”.
· Zaterdag 12 april 2025 om 11:00 uur Detail volgt
· Zaterdag 17 mei 2025 om 11:00 uur voordracht van ir. A. Burgers: “Van de Schelde naar de Rijn: De waterwegruzies tussen Nederland en België”.
· Zaterdag 28 juni 2025 om 11:00 uur Detail volgt
Een 2-daagse studiereis naar Luik en omgeving zal plaatsvinden op donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei 2025.
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Histechnica is op zaterdag 20 april 2024 een boek verschenen “Uit Falen Vooruitgang Halen”. Het boek is tijdens de voordracht gratis te verkrijgen.