Roses and castles
Omschrijving
Engelse kanalen, kanaalboten en kanaalvolk
De periode 1760 – 1835 geldt in Groot Brittanië als de Gouden Eeuw van de Kanaalbouw. In die jaren werd, hoofdzakelijk in Engeland, een samenhangend net van meer dan 3000 km. kanalen aangelegd.
Hoewel rivierverbeteringen al wel veel eerder tot stand kwamen, werd het eerste echte kanaal pas in 1762 voltooid. De kanalen werden door private maatschappijen aangelegd voor vrachtvervoer (steenkool!) en de kanaalboten waren in hoofdzaak eigendom van kanaalrederijen.
Er zijn drie standaardtypen kanalen. Brede kanalen, sluisbreedte 14 voet, smalle kanalen, sluisbreedte 7 voet, en tub boot kanalen met een sluisbreedte van 6 voet.
De kanaalboten kregen ook standaardmaten. De meest bekende zijn de ‘narrow boats’ voor de smalle kanalen met een lengte van 70 voet en een breedte van 7 voet. In de voordracht staan de ‘narrow boats’ en de smalle kanalen centraal.
Met de opkomst van de spoorwegen liep het vervoer over de kanalen terug. Hoewel er enkele oplevingen geweest zijn, was het omstreeks 1960 vrijwel gedaan met de kanalen.
Het volledig verdwijnen van de kanalen is voorkomen door de in 1946 opgerichte ‘Inland Waterways Association’ (IWA). Deze vereniging is zeer invloedrijk geworden en heeft, waar mogelijk in samenwerking met plaatselijke en regionale organisaties, de restauratie van een groot deel van het kanalenstelsel bewerkstelligd. Behalve naar behoud van het technisch erfgoed streeft de IWA vooral met succes naar het toeristisch gebruik van de kanalen en naar het opnemen van de kanalen in de ruimtelijke planning.
Omstreeks 1850 werd de invloed van de spoorwegen op het vervoer zodanig merkbaar, dat de vrachtprijzen daalden en daarmee de lonen van de schippers. Het directe gevolg daarvan was, dat niet langer personeel gehuurd werd, maar dat de familie van de schipper aan boord kwam en er in de ‘narrow boats’ gewoond werd. Dit leidde tot het ontstaan van de subcultuur van kanaalvolk met een eigen klederdracht en een eigen stijl van versieren van de boten, de Roses and Castles stijl.
ROUTEBESCHRIJVING
Vanaf rijksweg A13 Rotterdam of Den Haag, afslag Delft Zuid/TU Delft. TU Delft aanhouden. Einde afslag TU Delft rechtsaf, de Schoemakerstraat op. Vervolgens de eerste afslag linksaf en meteen weer links de brug over. U bevindt zich nu op de parkeerplaats van de afgebrande faculteit Bouwkunde (Van den Broekweg). Het Cultuurcentrum ligt aan het einde van deze weg, aan de overkant van de Mekelweg. Vanwege de werkzaamheden aan het nieuw aan te leggen ‘ Mekelpark’ is de Mekelweg afgesloten. Openbaar vervoer via NS Delft-Zuid (zie: www.snc.tudelft.nl, dan op contact en daarna op routebeschrijving).
10.30 uur Ontvangst met koffie
11.00 uur Voordracht door dr.ir. Menno Tienstra
11.45 uur Pauze
12.15 uur Vervolg van de voordracht met een afsluitende discussie
12.45 uur Einde bijeenkomst
Locatie
Cultuurcentrum (theaterzaal, 232)
Mekelweg 10, 2628 CD Delft
Organisator
Geschiedenis der Techniek
Histechnica
Naam en contactgegevens voor informatie
Nadere informatie bij R. Lutke Schipholt, via onderstaand e-mailadres.