Omschrijving

Inleiding
Ons land nu en in de toekomst beschermen tegen hoog water en de zoetwatervoorziening op orde houden. Dat is het doel van de Deltawet die op 28 juni 2011 met algemene stemmen door de Tweede Kamer is aangenomen.

De Deltawet vormt de basis voor het Deltafonds waarmee de zoetwatervoorziening en hoogwaterbescherming van de toekomst gefinancierd kunnen worden [1 miljard per jaar]. Ook markeert de wet de rol van de Deltacommissaris. Die moet ervoor zorgen dat er een tweede Deltaplan komt waarvoor ieder jaar een uitvoeringsprogramma wordt opgesteld en dat er over de voortgang wordt gerapporteerd. Staatssecretaris Atsma: (Infrastructuur en Milieu) ''Waterveiligheid en zoetwatervoorziening zijn zaken van wezenlijk belang voor Nederland. Zij vragen een lange-termijn aanpak. De Deltawet garandeert dit.''

'Masterplan Beaufort'
GĂ© Beaufort heeft in 2010, bij zijn pensioensafscheid van Rijkswaterstaat, 'Plan Beaufort' uitgedeeld. Het is een masterplan voor 100 jaar om wateroverlast/overstromingen en watertekorten te voorkomen. Hij en Gerd Kamerling worden zo geboeid door deze materie, dat ze een tweede versie maken. Zij vinden dat het plan strategische en technische oplossingen biedt die aandacht verdienen. Zou de Deltacommissaris op dezelfde oplossingen uitkomen?

Doel van 'Masterplan Beaufort': 10 a 100 maal veiliger Nederland, grote rivieren kunnen 18.000 m3/s afvoeren en de dijken en duinen zijn bestand tegen 2 m zeespiegelrijzing. Daarnaast is overal voldoende zoetwater en dat alles voor 100 jaar. Het is uitbreidbaar volgens dezelfde principes voor de eeuwen daarna.

Een van de interessantste onderdelen van 'Plan Beaufort' is een 'waterwissel' of 'reductiekraan' in het Pannerdensch kanaal. Door de watertoevoer naar het noorden af te knijpen, waardoor er dus minder water door de IJssel en Benedenrijn gaat, wordt meer water door de Waal gestuurd. Ook binnen Rijkswaterstaat bestaat dit idee reeds lang.

N.B. De huidige reguleringswerken worden ook kranen genoemd. Die bij de IJsselkop is gereed en bij Pannerden komt nog een dergelijk werk. Deze kranen zijn uitsluitend geschikt en bedoeld om ook bij de extreem hoge rivierafvoer van 16.000 m3/s de afvoerverdeling te kunnen sturen naar behoud van de verhouding 1/3 naar noord en 2/3 naar de Waal (west). Daarmee wordt voorkomen dat de dijken langs de Waal te hoge waterstanden moet keren vergeleken met de dijken langs de noordelijke riviertakken.

Voor de Stedendriehoek heeft een dergelijke 'reductiekraan' grote gevolgen.
Maar ook voor de rest van Nederland en vooral het IJsselmeergebied en Dordrecht en Rotterdam kunnen meeprofiteren. Er zijn ook lastige consequenties.

Uitnodiging
Wij nodigen u van harte uit voor de bijeenkomst met een presentatie en discussie op 12 juni a.s. Kritische vragen worden bijzonder op prijs gesteld. Gé en Gerd spreken in het kader van de maandelijkse bijeenkomst van KIVI NIRIA Kring Stedendriehoek (Apeldoorn – Deventer – Zutphen).

18.00 - 18.30 uur Inloop en Ontvangst
18.30 - 18.40 uur Opening en welkom Dietmar Serbee (founding father kring Stedendriehoek)
18.40 - 19.30 uur Diner (kosten: 21,00 euro + drankjes voor eigen rekening)
19.30 - 20.30 uur Presentatie GĂ© Beaufort en Gerd Kamerling
20.30 - 21.00 uur Discussie

Bijzonderheden
Indien u niet kunt komen of als u bij nader inzien geen gebruik wenst te maken van het diner dan dient u zich ZELF af te melden bij de Roskam via info@deroskamgorssel.nl of telefonisch 0575 49 34 33. Wanneer u zich niet afmeldt dan zal de Roskam 21 euro bij u in rekening brengen.

Kring Stedendriehoek
Na afloop is er de mogelijkheid kennis te maken met de ca. 20 KIVI NIRIA kringleden (allen ingenieurs en lid van KIVI NIRIA) en de mogelijkheid lid te worden van de Kring Stedendriehoek (zie link bovenaan).

Locatie

Restaurant De Roskam, Hoofdstraat 26 te Gorssel

Organisator

Landgebruik en Watermanagement

Kring Stedendriehoek

Naam en contactgegevens voor informatie

Ernst Oosterveld, tel. 06-53304692 of via onderstaande e-mailadres CĂ©line Bos, tel. 06-11640896, e-mail celine.bos@hetperspectief.eu

ernst.oosterveld@movares.nl

Routebeschrijving