Hindereffecten van passerende schepen
Omschrijving
Schepen varend in havens veroorzaken waterbewegingen die resulteren in krachten in de meerlijnen en bewegingen van afgemeerde schepen. Bij het ontwerpen van nieuwe havens of het toelaten van grotere schepen in bestaande havens wordt met deze effecten steeds meer rekening gehouden. In toenemende mate worden rekenmethoden toegepast bij het onderzoeken van oorzaken van schade aan afmeersystemen veroorzaakt door passerende schepen.
In de lezing zullen enkele voorbeelden worden gegeven van een ongelukken en bijna-ongelukken die in het verleden hebben plaats gevonden en hoe deze voorvallen impulsen hebben gegeven in de ontwikkeling van theorieën en rekenmethoden om de meest belangrijke verschijnselen te verklaren en te kwantificeren.
De laatste jaren zijn methoden ontwikkeld waarmee de hydrodynamische krachten op afgemeerde schepen kunnen worden voorspeld waarbij ook rekening wordt gehouden met de complexe geometrie van de haven in de omgeving van het afgemeerde schip. Deze methoden worden in toenemende mate toegepast bij het beoordelen van de veiligheid mbt het meersysteem van een afgemeerde schip en de bewegingen van het schip ivm laad- en losoperaties.
Een kort overzicht van achtergronden en aannamen van de methoden en validatie van berekeningen aan de hand van model- en ware grootte metingen zal worden gegeven.
Tenslotte worden enkele voorbeelden gegeven van nieuwe LNG-, Container- en Tankerterminals waarbij deze voorspellingsmethoden zijn toegepast. Hierbij zal ook worden ingegaan op de reacties die zich kunnen voordoen als voornemens een nieuwe haven te ontwikkelen bekend worden!
19.30 koffie
20.00 aanvang voordrachten
Spreker(s)
Prof.dr.ir. J.A. Pinkster, PMH BV
Locatie
Collegezaal D, gebouw van W&S
Mekelweg 2, Delft
Organisator
Maritieme Techniek
Naam en contactgegevens voor informatie
Nadere informatie via onderstaand e-mailadres.