Omschrijving

De onderzeeboten die de Nederlandse marine op het moment heeft, de Walrus-klasse, is een klasse die ontworpen is voor na-Koude Oorlogse omstandigheden. Dit is vooral het in diep water opereren tegen Russische onderzeeboten. Maar tijden veranderen, en zo ook de politieke en technische situatie waar we ons in bevinden. Door deze veranderende omstandigheden worden de Nederlandse onderzeeboten steeds meer ingezet om in kustwateren informatie te verzamelen en speciale eenheden aan land te zetten. Een nieuwe generatie onderzeeboten zou zich dus moet specialiseren in de twee voorgenoemde operaties: verkenning in kustwater en het afzetten van speciale eenheden.

De verandering in operatie betekent uiteraard een verandering van platform, en dus verandering in ontwerp. Je gaat niet met een mijnenveger het werk van een fregat proberen te doen, of met een superjacht proberen te baggeren. De Walrus-klasse zou de twee voorgenoemde taken aankunnen, maar is hier eigenlijk niet voor bedoeld.

Radicale veranderingen in ontwerp zijn waarschijnlijk nodig om tot een optimaal ontwerp te komen voor deze missies. Maar hoe onderzoek je wat optimaal is? Hoe kun je beslissen wat een goed ontwerp is, als je pas ver ná de conceptontwerpfase de consequenties weet van een verandering aan je ontwerp?

Tijdens haar afstuderen heeft ir. Wendy de Bruijn met een tool die ir. Bart van Oers gemaakt heeft voor zijn promotiewerk een toepassing gemaakt voor dit nieuwe type onderzeeboten.

Met deze tool is het mogelijk om een ontwerp te maken binnen een dag. Hierbij zijn alle belangrijke specificaties bekend: snelheid, range, duikdiepte, stabiliteit onder en boven water, aantal personen aan boord, enz. Variaties maken op een ontwerp duurt (afhankelijk van de grootte van de variatie) een kwartier tot een uur. Dit is een grote stap voorwaarts in ontwerptijd: waar de marine ongeveer een half jaar zou doen over het variëren en optimaliseren van een conceptontwerp van een onderzeeboot, doet zij dit nu in enkele weken. En dàt is de reden waarom zij de prijswinnares is geworden van de Timmerprijs.

19.30 koffie
20.00 aanvang voordrachten

Spreker(s)

Ir. Wendy de Bruijn, winnares van de Timmersprijs en Sir Donald Gosling Award.

Locatie

’Faculty Room’’ Gebouw van W&S

Mekelweg 2, Delft

Organisator

Maritieme Techniek

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij Erik de Ridder via onderstaand e-mailadres.

e.d.ridder@marin.nl