Opwaarderen, aanpassen en verbouwen van offshore werkschepen
De Blue Queen werd als Platform Supply Vessel nieuw gebouwd door Ulstein (foto Ulstein).
En werd daarna verbouwd tot Walk-to-Work Emergency Response and Rescue Vessel Kasteelborg voor Wagenborg (foto Wagenborg).
KNVTS - KIVI lezing
Offshore werkschepen zijn kapitaalgoederen met een lange levensduur. Ze worden gedurende hun levensloop dikwijls aan de grillige marktomstandigheden in de maritieme wereld aangepast. Werven en hun toeleveranciers kunnen hiermee doorgaans goed overweg. De offshore prestaties van bestaande schepen kunnen soms indrukwekkend verhoogd worden.
Uitbreiding met meerdere functies kan de inzetbaarheid voor buitengaats installatiewerk merkbaar vergroten. Met spectaculaire verbouwingen worden vrachtschepen, veerboten en bestaande offshore units compleet getransformeerd. Maar mooier worden grootscheeps verbouwde werkschepen er meestal echter niet op.
Mogelijke aanpassingen worden in een opklimmende reeks van complexiteit en uitvoeringsrisico’s geplaatst. Als die goed behandeld worden, kunnen ook de ingewikkeldste verbouwingen een succes worden. Er zijn zelfs schepen die tweemaal totaal omgebouwd zijn om nieuwe werkzaamheden op zee uit te kunnen voeren. Vergeleken met nieuwbouw kan een geslaagde verbouwing tijd en geld besparen.
Deze lezing is een vervolg op een korte presentatie die in mei op de internationale Offshore Technology Conference in Houston werd gegeven. Er wordt een uitgebreidere versie beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse belangstellenden in Rotterdam. Die krijgen daar inspraak tijdens de lezing. De spreker zal hen een keuze bieden uit zijn reeks van spraakmakende praktijkvoorbeelden.
Spreker
Martijn van Wijngaarden, Vineyards Europe BV, onafhankelijk consultant met rijke internationale ervaring
De kosten van de maaltijd bedragen €20,-.
Maximum aantal deelnemers voor het diner: 30.
Aanmelding kan via de volgende link: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe-gLXVtdV_leshg3ChWySBoD_i3tQzZ3-0hlsves3tuCgDPA/viewform