Company visit: e-Traction Europe B.V.
Verslag van de excursie naar e-Traction Apeldoorn op 7 februari 2019
(Guido Zwart, KIVI-afdeling Mechanica):
Â
Het in Nederland opgerichte e-Traction werkt al sinds 1981 aan elektrische aandrijving voor wegvoertuigen. In september heeft ze op de âInternationale Automobil-Ausstellungâ in Hannover met trots haar nieuwste aandrijflijn âTheMotion 2.0â gepresenteerd. De twee synchrone elektromotoren bevinden zich hierbij in de wielen van de achteras. De rotoren met permanente magneten draaien om de stators heen en nemen daarbij de banden mee. Elk van de motoren drijft dus direct haar eigen wiel aan, waardoor een differentieel overbodig wordt. Het systeem maakt in autobussen een lage vloer en een ongeĂ«venaard piekrendement, tussen batterij- en asvermogen, van 94% mogelijk. Peter van de Wal (CTO) vertelt ons in het volgestroomde zaaltje dat de elektronica zo is ingesteld dat de hoogste rendementen onder relevante gebruiksomstandigheden gehaald worden. Hierdoor wordt de actieradius van stadsbussen die op batterijen rijden aanzienlijk verlengd. Stadsbussen worden van diesel- naar elektrische- tractie omgebouwd door batterijen op het dak en in het vrijgekomen motorcompartiment te plaatsen. De aandrijflijn van e-Traction leent zich ook prima voor op waterstof rijdende bussen: De met waterstof gevoede brandstofcel levert dan de elektrische energie.
Wat bij de rondleiding opvalt, is de compacte metalen behuizing van de zogenaamde inverter die tot 180 kiloWatt aan vermogen van gelijkstroom omzet naar pulsbreedte geregelde 3 fase wisselstroom: Veel groter dan twee colaflessen is die niet. En als je dan naar het hart van het apparaat kijkt waar het vermogen doorheen vloeit: De âInsulated Gate Bipolar Transistorsâ (IGBTâs) dan zijn die al helemaal veel kleiner dan gedacht. Om te voorkomen dat de warmte die bij de omzetting vrijkomt die kleine elementen tot kritische temperaturen opstookt, wordt Ă©Ă©n en ander met water gekoeld. Omdat het efficiĂ«nte systeem te weinig warmte produceert om er het interieur van de elektrische stadsbussen âs winters mee te verwarmen, wordt daar meestal een dieselkacheltje voor gebruikt.
Na de rondleiding worden we over het omliggende industrieterrein rondgereden in de e-Traction testbus. Onze chauffeur demonstreert dat de bus bijna tot stilstand op de elektromotoren remt. Op Ă©Ă©n van de displays in het dashboard zien we bij elke remming een wit blokjesbalkje uitslaan om aan te geven hoeveel de batterij daarbij oplaadt.
Onze chauffeur: âHet optrekkoppel vanuit stilstand, dat bij elektromotoren van nature groter is dan bij verbrandingsmotoren, wordt goed afgeregeld om te voorkomen dat staande reizigers zich achter in de bus ophopenâ. Na afloop biedt e-Traction aan om de bezoekers die per openbaar vervoer zijn gekomen met de elektrische testbus naar het station van Apeldoorn te brengen. Helaas blijkt er maar Ă©Ă©n gegadigde. Die bofkont gaat met o.v. fiets en al de comfortabele bus in.
Met dank aan e-Tractionâs Hendrieke Jonkers en haar collegaâs voor de soepele organisatie ter plaatse.
Â
Het in Nederland opgerichte e-Traction werkt al sinds 1981 aan elektrische aandrijving voor wegvoertuigen. In September heeft ze op de âInternationale Automobil-Ausstellungâ in Hannover met trots haar nieuwste aandrijflijn âTheMotion 2.0â gepresenteerd. De elektromotoren bevinden zich hierbij in de wielen. Dit maakt in autobussen een lage vloer en een ongeĂ«venaard rendement van 94% mogelijk. Een mooi moment om dit interessante bedrijf te bezoeken!
Organisator
Mechanica
Â
Naam en contactgegevens voor informatie
Guido Zwart