Operationele risico’s bij het spoor
Omschrijving
Storingen in het treinverkeer komen elke dag voor. Hoe los je de storingen op een veilige manier sneller op? Kan het treinpersoneel hier bijvoorbeeld een rol in spelen? Moet je bij het afgaan van één rookmelder direct een station ontruimen en de dienstregeling staken? Hoe zorg je ervoor dat het personeel dat de storing moet oplossen over alle deskundigheid beschikt?
In het kader van het jaarthema Slim omgaan met risico’s en veiligheid, organiseren de KIVI afdelingen RisicoBeheer en Techniek (RBT) en Railsystemen (RS) samen met ProRail een symposium over risicobeheer bij het spoor, met de nadruk op de operationele effecten.
Henk de Raadt, vakspecialist Incidentonderzoek ProRail, zal ingaan op storingen in het treinverkeer en veiligheid in de praktijk van alle dag.
Daarna worden drie operationele casussen in parallelle groepen uitgewerkt:
1. Functieherstel door rijdend personeel bij eenvoudige infrastoringen (o.a. wisselkrukken)
2. Oversteken van het spoor (bereikbaarheid maar ook aanvoer materialen) --> extra storingen
3. Storingen in tunnel-technische installaties
Aan de hand van slimme vragen en stellingen wordt de discussie verdiept. Er wordt specifiek ingegaan op de invalshoeken van de bestaande RBT werkgroepen: A&O (Analyse & Ontwikkeling), P&I (Praktijk & Implementatie) en C&I (Communicatie & Informatie).
Locatie
Moreelsepark 2, 3511 EP Utrecht
Organisator
Railsystemen
Risicobeheer en Techniek
ProRail
Naam en contactgegevens voor informatie
frank.bokhorst@prorail.nl