KIVI afdeling Verkeer en Vervoer nodigt u uit voor drie lezingen over het verbouwen van Amsterdam Centraal. We benaderen het vanuit een verkeerskundige invalshoek. Sprekers van Prorail, BAM en Dura Vermeer lichten toe de verbouwingen de ontwikkeling van het reizigersverkeer mogelijk maken en wat de impact van de verbouwingen is op het railverkeer en de (verkeerskundige) omgeving.

Gebouwd, uitgebreid, verbouwd, … Amsterdam Centraal heeft een lange historie. Gebouwd op eilanden in het IJ, later uitgebreid met perrons en sporen aan de noordzijde (waterzijde) van het toen bestaande station. Onder die nieuwe sporen kwam ruimte voor de afhandeling van goederenverkeer. De uitbreiding werd als een spoorviaduct gebouwd: het IJ-viaduct.

De constructie van het viaduct is nu toe aan “levensduur verlengend onderhoud”. Bovendien is het reizigersverkeer toegenomen en is de dienstverlening via het spoor gewijzigd. Waar in de jaren ’90 het “drietreinensysteem” de grondslag voor perrons, sporen en wissels vormde, is dat nu “spoorboekloos rijden” of PHS. Ook aan de oostzijde van het station is onderhoud en vervanging nodig. Vier stalen en één betonnen spoorbrug worden vervangen. Maar inmiddels ligt het station niet meer aan de rand van de stad met bouwruimte als op bijgaande foto, maar midden in de stad en bovenop belangrijke stedelijke verbindingen. Amsterdam maakt zich voor de werkzaamheden niet meer zorg over het zicht op het IJ (zoals bij de bouw) maar over de verkeersafwikkeling rond het station voor fietsers, auto’s, tram, bus en scheepvaart.

Projectmanagers van Prorail, BAM en Dura Vermeer lichten toe hoe zij midden in de stad en tussen het spoor-, scheepvaart- en stedelijk weg- en tramverkeer in, werken aan een Amsterdam Centraal dat er weer even tegen kan.

Aanmelden via de KIVI website.

Toegang: leden € 10, studenten € 10, niet-leden € 20

Max 35 personen op volgorde van aanmelden. Legitimatie meenemen ten behoeve van toegang tot locatie.

Routebeschrijving Projectkamer PHS Amsterdam Centraal