Hans Spitsbaard (Scenter) en Martine van Gool (Tauw) hebben op 14 november 2013 de workshop 'Best Value Procurement' inhoud gegeven voor circa 30 geïnteresseerde deelnemers. Naast uitleg over de theorie en de achtergronden van Best Value Procurement hebben de sprekers vooral inhoud gegeven aan de rollen van de opdrachtgevers en de opdrachtnemers en ook hoe zij hiermee zouden moeten omgaan.

 

Er was ruim gelegenheid tot het stellen van vragen en het voeren van discussie. Vooral de interactie is door de sprekers en deelnemers als bijzonder constructief ervaren waardoor meer kennisuitwisseling heeft plaatsgevonden. Ook de netwerkmomenten bij aanvang tijdens de broodmaaltijd, in de koffiepauze en na afloop zijn door eenieder goed benut.

 

Ruim 90% van de deelnemers heeft de moeite genomen het klanttevredenheids- onderzoek in de vorm van de enquête in te vullen. Hieruit blijkt dat 33% via het persoonlijk netwerk en 33% via e-mail aankondigingen op deze activiteit is geattendeerd. De workshop is zowel door 40% voor het onderwerp als door 40% voor het vergroten van kennis bezocht. De deelnemers hebben de workshop gemiddeld beoordeeld met een 7,5 en hebben een aantal opmerkingen gemaakt die de sprekers en de organisatie ter harte zullen nemen, te weten:

• Te veel tekst op sheets, niet consequent, zaken overgeslagen;
• Prima cases die leidden tot goede discussie en beeldvorming;
• Eigen methode/tools matchen aan andere methode, informatief;
• Voorstander is tegenstander;
• Ook leuk;
• Enigszins eenzijdig vakdomein (vooral civiel en helaas geen IT gerelateerde onderwerpen);
• Ledenwerving, wie was lid/geen lid van KIVI NIRIA.
 
Een KIVI NIRIA lid heeft zich aangemeld voor de afdeling Commercieel Ingenieur en een ander KIVI NIRIA lid heeft zich gemeld om lid te worden van de activiteitencommissie van onze vakafdeling! 
 
Het bestuur van de afdeling voor Commercieel Ingenieur dankt de deelnemers voor de terugkoppeling.
 
Tot slot, voor diegenen die meer interesse hebben in dit onderwerp stelt Scenter de deelnemers aan deze workshop in de gelegenheid om tegen gereduceerd tarief de boeken die zij hierover hebben geschreven aan te schaffen onder vermelding van deelname aan deze workshop.
 
Het betreft:
 
• Prestatieinkoop, uitgave mei 2013, ISBN 978-90-77951-18-7, prijs: € 27,50 incl. BTW
• Prestatieverkoop, ISBN 978-90-77951-19-4, prijs € 24,= incl. BTW 
• Pretatieverbetering, uitgave 31 oktober 2013, ISBN is nog niet bekend, prijs € 24,= incl. BTW
 
Meer informatie over de boeken is ook te vinden op http://www.scenter.nl/nl/Boeken

Omschrijving

Het inkoop- en aanbestedingslandschap in Nederland verandert. Prestatieinkoop heeft definitief zijn intrede gedaan. Rijkswaterstaat beet in 2009 grootschalig de spits af door 6 clusters van projecten voor wegverbreding op de markt te brengen met behulp van de Prestatieinkoopmethodiek. Ondertussen wordt de methode toegepast door vele instanties zoals gemeenten, provincies, waterschappen, de belastingdienst en ziekenhuizen. Scenter was als adviesbureau vanaf het prille begin betrokken bij de introductie van deze methodiek in Nederland, die sindsdien ook een sterke ontwikkeling heeft doorgemaakt. In mei van dit jaar is daarom de derde druk van het boek ‘Prestatieinkoop’ verschenen.

Door de veelvuldige toepassing vanaf de inkoopkant is de afgelopen jaren ontdekt dat de methode vaak ook voor verkopende partijen een enorme omschakeling betekent, die niet altijd even eenvoudig is. Commercieel ingenieurs worden uitgedaagd om vanuit hun expertise een aanbod te formuleren en dat is echt iets anders dan reageren op een ‘uitgekauwd’ bestek. Om potentiele opdrachtnemers te helpen adequaat te reageren op een prestatieinkoopvraag, is dit jaar het boek ‘Prestatieverkoop – klanten winnen met Best Value´ geschreven.

Tijdens deze avond wordt de kennis en ervaring van de sprekers op dit gebied met u gedeeld.
Er wordt aandacht besteed aan de achtergrond en theorie van prestatieinkoop en de stappen in het proces op hoofdlijnen. Daarna wordt besproken wat de impact is voor de commerciële organisatie van de opdrachtnemer om af te sluiten met een case uit de praktijk.

18.00 uur Ontvangst broodjes met koffie en thee
19.00 uur Theorie, met als onderwerpen:
* Wat is Prestatieinkoop nu precies?
* Achtergrond van de methodiek
* Stappen die genomen worden in het proces
* Ervaringen uit de Nederlandse praktijk
20.15 uur Pauze met frisdrank, koffie en thee
20.45 uur Prestatieverkoop als antwoord op de vraag van de Opdrachtgever:
* Moet ik mijn werkwijze in de verkoop c.q. tenderfase aanpassen, zo ja hoe?
* Welke stappen moeten dan worden doorlopen?
* Wat betekent dat voor mijn team?
21.15 uur Case study
In deze case study zullen we aan de hand van een concreet praktijkvoorbeeld laten zien wat de impact is van een prestatieinkoopvraag van de opdrachtgever op de commerciële- én operationele organisatie van de opdrachtnemer.
21.45 uur Einde workshop

Spreker(s)

De workshop wordt verzorgd door Hans Spitsbaard en Martine van Gool.
Hans is partner en directeur bij Scenter, adviesbureau gespecialiseerd in vraagstukken rondom effectiviteit van organisaties en ketenefficiency.
Martine van Gool is adviseur risicomanagement en contractbeheer van ingenieursbureau Tauw.

Locatie

KIVI NIRIA-gebouw

Prinsessegracht 23, 2514 AP Den Haag

Organisator

Young KIVI Engineers

Commercieel Ingenieur

Naam en contactgegevens voor informatie

Hans Spitsbaard (spreker), e: spitsbaard@scenter.nl Ing Marc Jonkman (voor KIVI NIRIA), e:

marcjonkman@casema.nl